🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Зрителите в България се връщат в кината

Забавените филми от 2020 и 2021 г. и отпадането на ковид ограниченията пълнят отново киносалоните в страната

За първата половина на тази година Cine grand в "Ринг мол" в столицата е привлякъл повече зрители отколкото за цялата 2021 г.
За първата половина на тази година Cine grand в "Ринг мол" в столицата е привлякъл повече зрители отколкото за цялата 2021 г.
За първата половина на тази година Cine grand в "Ринг мол" в столицата е привлякъл повече зрители отколкото за цялата 2021 г.    ©  Надежда Чипева
За първата половина на тази година Cine grand в "Ринг мол" в столицата е привлякъл повече зрители отколкото за цялата 2021 г.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • През първото полугодие са продадени почти 1.8 млн. билета, които са донесли над 18.7 млн. лв. приходи. Билетите са почти 80% от тези за цялата 2021 г.
  • Най-гледан е "Соник: филмът 2", следван от "Доктор Стрейндж в мултивселената на лудостта" и българския филм "В сърцето на машината".
  • Трите най-посещавани кина са Cinema City в "Парадайс център", Cine Grand в "Ринг мол" и Cinema City в "Мол София".

Киноиндустрията в България започва скоростно възстановяване - само за първото полугодие продадените билети са почти 80% от тези за цялата 2021 г. Влияние оказва палитрата от нови заглавия и премиери, които бяха забавени заради пандемията, както и разхлабването на мерките срещу ковид, което върна зрителите в салоните. През миналата година продажбите бяха едва наполовина от тези преди пандемията. Сега основна част от продажбите се реализират от най-големите киносалони, които се намират основно в София и другите големи градове.

Зрителите и приходите се увеличават

От началото на 2022 г. до края на юни в страната са продадени общо малко под 1.8 млн. билета, което е донесло приходи от над 18.7 млн. лв. Резултатите далеч задминават тези за цялата пандемична 2020 г. като разликата в продадените билети е 145%, а при приходите - 159%. В сравнение с 2021 г. разликата не е толкова голям, но това е и очаквано имайки се предвид, че тогава месеците без ограничения бяха повече и хората можеха да посещават масови и културни събития. От "Националния филмов център", които предоставят данните нямат разбивка за полугодията на предходните години, затова и сметката е спрямо целите предходни две години.

"Мерките срещу разпространението на вируса от ковид-19 са сравнително либерални и от началото на годината не е имало затворени обекти", коментира пред "Капитал" Ивайло Манев, генерален мениджър в Cine Grand за България. Той посочва и факта, че през 2022 г. до момента са излезли на голям екран не малко филми, чиято премиера е била предвидена за 2020 и 2021 г. Това привлича зрителите, които са уморени след затварянията и ограниченията.

Великолепната петорка

Сред филмите привлекли най-много публика през първата половина на годината (с премиера през 2022 г.) има два български. Това са "В сърцето на машината", за който са закупени над 96 хил. билета и с приходи в размер на малко над 1 млн. лв., както и "Петя на моята Петя" с продадени почти 89 хил. билета за 812 хил. лв. Най-гледан е "Соник: филмът 2" със 129 хил. продадени билета за 1.2 млн. лв., а веднага след него се нарежда "Доктор Стрейндж в мултивселената на лудостта", за който са платени 1.5 млн. лв. за продадените 124 хил. билета. Петицата се затваря от "Мей червената панда" с 86 хил. билета, от които са постъпили 815 хил. лв.

Все пак засега за напълно възстановяване и връщане до нивата от преди пандемията е все още рано да се говори. През 2019 г. продадените билети са били над 4.7 милиона за 47.3 млн. лв. Очакванията на индустрията все пак за цялата година продажбите да се доближат максимално до нивата си от преди ковид-19. Това, естествено, ще е възможно единствено при запазването на сегашното положение с работещи обекти и липсата на изисквания за ваксинация и сертификати.

Формулата - локацията и в мол

На челни места в класирането по брой зрители в страната са киносалоните в големите градове и основно в столицата, като всички от тях се намират в търговски центрове. Лидер остава киното на Cinema City в "Парадайс център" с 204 хил. продадени билета като на второ място в сравнение с 2021 г. излиза Cine Grand в "Ринг мол" със 183 хил.. Тройката се допълва от обекта на Cinema City в "Мол София", в който са продадени над 162 хил. билета, а четвърти е салонът на същата верига в Пловдив с 124 хил. Пети е обектът на "Кино Арена" в The Mall на Цариградско шосе в София с общо 120 хил. продадени билета.

Докато всички киносалони в топ 10 по брой продадени билети са на 70-80% от резултатите си за цялата изминала година, то двете Cine Grand в столицата (и единствени в страната) са на около 100%. Това означава, че ако до края на годината няма затягане на мерките срещу ковид-19 и затваряне на киносалони, то те значително ще подобрят резултатите си. Киносалонът в "Ринг мол" е дори на 105% от миналогодишните си резултати - почти 183 хил. продадени билета. Приходите от своя страна са почти 2.4 млн. лв. или на 105% от миналогодишните 2.1 млн.

Киносалонът в "Парк център" е с приходи в размер на почти 986 хил. лв. или 105% от тези за цялата 2021 г. Тази сума е от продадени над 86 хил. билета, докато за изминалата година те са били 90 хил.

Генерален мениджър на Cine Grand Ивайло Манев коментира, че това, което помага на веригата да привлича повече зрители според него е обслужването и удобства като кресла, които се разпъват (някои от конкурентите също имат такива).

Макар и обслужването да е важно за потребителите, едва ли това е единствената причина за привличането на толкова зрители. В същото време цените не са понижавани, няма и по-различни промоции от тези на конкуренцията, които да са предлагани във веригата, според Ивайло Манев.

За киносалона в "Ринг мол" може да се посочи е една косвена причина, касаеща локацията на търговския център - той е на околовръстния път на София. От края на 2021 г. то беше разширено с т.н. Южна дъга от Младост до автомагистрала "Тракия", което облекчи значително пътуването в района. За живущите в кварталите около него и от близките населени места на юг в момента е много по-удобно и бързо да отидат на кино в "Ринг мол", отколкото да чакат в задръстванията в центъра.

За другия обект на веригата не може да се даде подобно обяснение, тъй като е в идеалния център на София и достъпът не е толкова лесен. Все пак именно близостта му до НДК, Витошка и не на последно място до метростанция, може да бъде изтъкнато като предимство, макар и последното да важи и за киното от веригата Cinema City в "Парадайс център".

Номер едно разпространител

По данни на "Националния филмов институт" за разпространителите 955 хил. са продадените билети за филми на "Форум филм", за което те са получили над 10 млн. лв. Втори са "Александра филмс" с около 367 хил. билета и приходи от 4 млн. лв. Трети са "Силвърнойз фрейм" на актьора Александър Сано с постъпления от малко над един милион лева за продадени почти 98 хил. билета.
Все още няма коментари
Нов коментар