🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Държавата удължи срока за концесия на летище Пловдив за трети път

Отново никой не поиска пловдивската аерогара

Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Срокът за подаване на оферти за летище Пловдив се отлага за пореден път. Той е удължен с три месеца, като кандидатите ще могат да подават предложенията си до 25 февруари 2021 г. Предишният срок изтече на 26 ноември, като решението за удължаване на процедурата е от ден по-рано и е публикувано на сайта на транспортното министерство.

Това е третото удължаване на втората безкрайна процедура, която започна в края на февруари 2020 г. Първият срок изтече през април, вторият през юли, а третият в края на ноември. Явно за летището няма кандидати, след като по неизвестни причини министерството изпусна възможността да даде аерогарата на концесия през 2018 г. на местни пловдивски кандидати, а преди това китайският победител се отказа. Сега, в разгара на пандемията, шансовете на летището да привлече кандидати изглеждат незначителни. За обекта се търси концесионер, тъй като остана с доста малко полети и трудно покрива разходите си.

Какво търси държавата

Държавата търси да получи еднократно плащане от 150 хил. лв. без ДДС в началото на концесията. Победителят ще трябва да повиши носимоспособността на пистата и на пътеките за рулиране, за да могат да кацат по-големи и тежки самолети. Да построи карго терминал с перон и поне 3 стоянки, да разшири съществуващия паркинг, страничните ивици на безопасност на пистата, да построи нова ограда с видеонаблюдение на нея, нова отводнителна система, хангари и т.н.

Прогнозната стойност, или всички приходи на концесионера, е 100 млн. евро за 35 години, като с възможните удължавания тя може да достигне 132 млн. евро при 4% дисконтов процент.

От кандидатите се изисква да са оперирали поне едно международно летище с минимум 450 хил. души пътникопоток за не по-малко от 5 години през последните 10. Да са с регистриран капитал поне 1 млн. лв., а балансовата стойност на дълготрайните активи за последните 3 години да е поне 40 млн. лв.

Кой го искаше

През лятото на 2018 г. летище Пловдив беше близо до намирането на концесионер. За него наддаваха китайската HNA Airport Group и пловдивското обединение между "Тракия икономическа зона" и транспортната компания ПИМК. Китайската оферта беше за 79 млн. евро, което ги постави преди българското инвестиционно предложение за 65.5 млн. евро. Отделно се предвиждаха и полети от Китай, 1 млн. пътници на година и по 50 хил. тона товари.

При китайската компания обаче се появиха проблеми на местна почва и компанията се отказа от подписването на договора. А до договор с втория кандидат така и не се стигна, тъй като от министерството на транспорта се оправдаха, че процедурата се е провела преди приемането на новия Закон за концесиите и че имало "съществена разлика в офертите на участниците, класирани съответно на първо и второ място", и процедурата беше прекратена през октомври 2018 г.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Цирк.

    Нередност?
Нов коментар