Отново не се появиха кандидати за летище Пловдив

Все още не е ясно дали срокът за подаване на оферти ще бъде удължен

Терминалът с капацитет 1000 пътници на час през по-голямата част от времето пустее
Терминалът с капацитет 1000 пътници на час през по-голямата част от времето пустее
Терминалът с капацитет 1000 пътници на час през по-голямата част от времето пустее    ©  АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
Терминалът с капацитет 1000 пътници на час през по-голямата част от времето пустее    ©  АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Нито една компания не пожела да вземе на концесия летище Пловдив. Това стана ясно във вторник в сградата на Министерството на транспорта, където трябваше да се отварят офертите на кандидатите, които да стопанисват аерогарата през следващите 35 години. Такива обаче липсваха, като работната група остава да вземе решение дали ще се удължава срокът за намиране на желаещи още веднъж. През юни тази година той вече беше удължен с три месеца.

Това не е и първият опит за концесионирането му. При предишното управление на ГЕРБ беше предложено на инвеститорите да строят там карго терминал, но офертата не намери желаещи. Този път летището беше предложено в неговата цялост, но отново до момента не се намират сигурни кандидати. Все още не е ясно дали ще бъдат удължени сроковете за подаване на оферти.

Интерес на теория

Според документацията кандидатите трябваше да предложат минимални инвестиции от 35.2 млн. евро без ДДС за срока на концесията, 16.7 млн. евро от които в първите 5 години от концесията. Изграждането на карго терминал не е задължителен елемент, но се точкува по-високо, ако такъв е предвиден в плана на инвеститора. По отношение на концесионното възнаграждение беше предвидено фиксираното да е не по-малко от 100 хил. лв. без ДДС на година, а променливата част да е не по-малка от 5% от общия размер на нетните приходи от всички дейности. По отношение на критериите към участниците - те трябва да са извършвали сходна дейност 5 години от последните 10 и да са управлявали международно летище с пътникопоток, не по-малък от 1 млн. души на година, и/или 40 хил. тона товари.

По отношение на концесията за летище Пловдив се завъртяха няколко имена, като се говореше за интерес от страна на китайски, турски и местни компании, сред които "Пампорово" АД, което има интерес да има повече полети до зимните курорти. Въпреки че на сайта на министерството има известна размяна на въпроси и отговори от страна на бизнеса и ведомството, в крайна сметка подадена оферта на този етап няма.

Аерогара с проблеми

През последните няколко години летището изпитва сериозни затруднения в работата си. Държавата инвестира 40 млн. лв. в изграждането на нов пътнически терминал с капацитет 1000 пътници на час, който заработи през 2009 г. Година по-късно общините от региона създадоха фонд, за да субсидират индиректно полетите на нискотарифната Ryanair под формата на реклама на региона. През годините обаче общините изпитват някои затруднения с разплащането си с авиокомпанията, а тя на свой ред с летището. През 2014 г. с 20 - 25% беше намалена и държавната субсидия за него и приходите му започнаха да намаляват. От 4.1 млн. лв. през 2013 г. те се свиват на 3.8 млн. лв., а загубата нараства от 1 млн. лв. през 2013 г. на 1.2 млн. лв. през следващата.

През 2015 г. държавната компания прекратява договора си за наем на активи и техника от частното дружество "Летище Пловдив", собственик на базата за съхранение на горива, на стария терминал и на техника като цистерни и снегорини. Следва оптимизация на персонала, като около 50 души са съкратени, 24-часовият режим на работа е прекратен и започва да се работи от 6 до 22 часа. През есента на 2015 г. това доведе до аварийно кацане на самолет на Wizz Air на тъмен терминал. За 2015 г. приходите продължават да намаляват и са били 3.5 млн. лв., но има леко свиване на финансовата дупка и загубата е 987 хил. лв. Сега след поредната липса на кандидати за развитието на аерогарата съдбата и режимът й на работа остават отново неясни.

14 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cose avatar :-|
    cose
    • - 13
    • + 4

    След като с години няма инвестиционен интерес към това летище, дано поне се даде шанс на летището в Стара Загора, защото Южна България има нужда от поне един сериозен аеропорт.

    Нередност?
  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 2
    • + 9

    До коментар [#1] от "cose":

    Каквото е за Пловдив, такова ще е и за Стара Загора. Генерална разлика няма.

    Нередност?
  • 3
    tims avatar :-|
    tims
    • - 2
    • + 4

    Как да има интерес при такива концесионни и инвестиционни суми? Дайте го само на управление срещу част от печалбата. Ще се намерят оператори, пътници и авиокомпании. Вижте турците какво направиха от малки, местни летища в Македония и Прищина.

    Нередност?
  • 4
    voda avatar :-|
    The investor
    • - 3
    • + 5

    Това летище е тотална котва, като останалите неща изградени от другаря Станишев. :) Няма перспектива в него не за друго, ами защото е на една туба гориво от магистрала Тракия и останалите важни транспортни коридори от региона, като онзи за Букурещ и Истанбул например...

    Нередност?
  • 5
    haralampi avatar :-|
    haralampi
    • - 4
    • + 2

    Държавата е наляла 40 млн., но след това от летището нямаше редовен обществен транспорт до Пловдив или София, а само таксита. Няма как да се привлекат нискотарифни пътници при такива условия.

    Нередност?
  • 6
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker
    • - 2
    • + 6

    Концесионните условия и процедура нарочно се правят така че никой да не иска да кандидатства. И далаверата с точене на държавни милиони да продължава до безкрай...

    Нередност?
  • 7
    milipili avatar :-|
    Скакауец
    • - 1
    • + 5

    Другарю Гергов, а вие не искате ли летището на Пловдив?

    Нередност?
  • 8
    subev avatar :-|
    subev
    • - 3
    • + 5

    Естествено, че нещата се правят така, че никой да не вземе летището.
    35 млн. инвестиции, даже за софийското летище няма такива изисквания.

    Нередност?
  • 9
    mapuhcku avatar :-|
    mapuhcku
    • - 4
    • + 2

    За мен летището има потенциал. Близо до магистрала е, най-голяма икономическа зона в България и жп линия. Въпреки това е някак си отделено от всичко в Пловдив- няма автобусна линия до него, няма жп връзка, въпреки че линията минава на 1-2 км от него, а пътя до там е третокласен. Да не говорим и за мениджмънта, който го управлява.

    Нередност?
  • 10
    mapuhcku avatar :-|
    mapuhcku
    • - 4
    • + 2

    За мен летището има потенциал. Близо до магистрала е, най-голяма икономическа зона в България и жп линия. Въпреки това е някак си отделено от всичко в Пловдив- няма автобусна линия до него, няма жп връзка, въпреки че линията минава на 1-2 км от него, а пътя до там е третокласен. Да не говорим и за мениджмънта, който го управлява.

    Нередност?
Нов коментар