Предотвратяване на кражба на самоличността

Също като крадците и джебчиите киберпрестъпниците разполагат с много различни начини да откраднат лична информация и пари. Не бихте дали на крадец ключ за къщата си. По същия начин се постарайте да се защитите от измами и кражба на онлайн самоличността, като за целта се запознаете с често прилаганите от престъпниците похвати. Следват няколко лесни съвета.

Не отговаряйте, ако видите подозрителен имейл, незабавно съобщение или уеб страница, които искат от вас лична или финансова информация

Винаги бъдете предпазливи със съобщения или сайтове, които искат личната ви информация, или при съобщения, препращащи ви към непозната уеб страница, която се интересува от някое от следните неща:

  • потребителски имена;
  • пароли;
  • единни граждански номера;
  • номера на банкови сметки;
  • ПИН кодове (персонални идентификационни номера);
  • пълни номера на кредитни карти;
  • моминското име на майка ви;
  • датата ви на раждане.

Не попълвайте формуляри или екрани за вход, до които се стига чрез връзка в тези съобщения. Ако подозрителен човек ви моли да попълните формуляр с лична информация, не се изкушавайте да започнете. Дори и да не натиснете бутона за изпращане, пак може да пращате информация до крадците на самоличност, ако започнете да въвеждате данни във формулярите им.

Ако видите съобщение от човек, когото познавате, но то не е типично за него, възможно е в профила му да е проникнал киберпрестъпник, който се опитва да получи от вас пари или информация. Затова внимавайте как отговаряте. Често срещани подходи са да ви молят спешно да изпратите пари, като подателят твърди, че е блокиран в чужда държава или че телефонът му е откраднат и не може да му се обадите. Възможно е също съобщението да ви подканва да кликнете върху връзка, за да видите снимка, статия или видеоклип, а в действителност връзката да води към сайт, който може да открадне информацията ви. Затова помислете, преди да кликнете!

Никога не въвеждайте паролата си, ако сте стигнали до сайт, след като сте отворили връзка в имейл или разговор в чата, на които нямате доверие

Дори ако смятате, че това е сайт, на който имате доверие, като например на банката ви, по-добре е да го отворите директно посредством отметка или въвеждане на адреса направо в браузъра.

Не изпращайте паролата си по имейл и не я споделяйте с други хора

Паролите ви са ключовете към вашите онлайн профили и услуги. И както в живота офлайн, трябва да внимавате на кого давате ключовете си. Легитимните сайтове и услуги няма да ви молят да им изпратите паролите си по имейл, така че не отговаряйте, ако получите искания за паролите си за сайтове.

Тъй като паролите ви са толкова важни, трябва да помислите добре, преди да решите да ги кажете на други хора, дори на близки и приятели. Когато споделите паролите си, има по-голям риск някой да злоупотреби с профилите ви, като види информация, която не искате да вижда, или да използва профила по начини, които не одобрявате. Ако например съобщите на някого паролата за електронната си поща, този човек може да чете личните ви имейли, да опита чрез профила ви за електронна поща да получи достъп до други онлайн услуги, които евентуално ползвате, например на банки или социални сайтове, или да ползва профила ви, за да се представи като вас. И накрая, когато споделите паролата си с някого, трябва да разчитате на него, че ще я запази в тайна – възможно е да я разкрие на други хора преднамерено или случайно.

Много внимавайте, когато искат от вас да влезете в профила си онлайн

Проверявайте за сигнали за връзката си с уебсайта.

Първо вижте в адресната лента на браузъра си дали URL адресът изглежда истински. Също така проверявайте дали уеб адресът започва с https:// – това показва, че връзката ви с уебсайта е шифрована и по-устойчива срещу шпиониране или намеса. Някои браузъри изобразяват икона на катинар в адресната лента до https://, за да посочат по-ясно, че връзката ви е шифрована и по-сигурна.

Подавайте сигнали за подозрителни имейли и измами

Повечето доставчици на електронна поща, включително Gmail, ви позволяват да правите това. Подаването на сигнал за подозрително съобщение в Gmail ще помогне потребителят да бъде блокиран и да не ви изпраща повече имейли, както и на екипа ни за борба със злоупотребите да спре подобни атаки.