🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Магистрала "Европа": епизод последен уж започва

Третият и последен незапочнат участък от магистралата за Сърбия вече се строи. Междувременно лотът при "Калотина" е потънал в забавяне

Магистрала София - Калотина    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Започна изграждането на последния, трети, участък от магистрала "Европа" към Сърбия.
  • Сериозните забавяния на началото на строителството може да доведе до загуба на близо 120 млн. лв. еврофондове.
  • Най-рано до две години ще имаме готова магистрала до Калотина.

Днес започна изграждането на последния, трети, участък от магистрала "Европа" между София и ГКПП "Калотина" при границата със Сърбия. Той е дълъг 16.5 км и се намира между Софийския околовръстен път и Сливница, като трасето ще се влива в Северната скоростна тангента.

Засега се строят само шест километра близо до столицата, защото само за тях са завършени отчужденията и има издадено разрешение за строеж. Когато се отчуждят и останалите терени, ще продължи работата и по другите 10.5 км. На откриването на строителната площадка служебният регионален министър Иван Шишков обяви, че се очаква отчуждаването на необходимите терени за изграждането на останалата част от трасето да приключи до месец и след още толкова да има разрешение за строеж. Забавянето в процедурите за този проект обаче поставя под риск близо 120 млн. лв. европейско финансиране.

Общата дължина на "Европа" е близо 50 км и е разделена на три участъка. Един вече е готов - този между Сливница и Драгоман с дължина 17 км. Другият - от Драгоман до Калотина, с дължина 14.5 км, още е в строеж, като са пуснати само 6.5 километра от него. Последният - от Сливница до София, започва да се строи сега.

Но има редица проблеми около този обект - например, както наскоро "Капитал" писа, не е проектирана връзка между магистралата и граничния пункт "Калотина".

Нова отсечка, нов късмет, риск да загубим парите

Изпълнители на строителството на пътя между София и Сливница са "ГБС Инфраструктурно строителство", "Главболгарстрой интернешънал" и "Обонато билд". Първите две компании са сред най-известните в страната, докато третата е по-малко позната, но пък според източници от бранша има връзки с "Джи Пи груп", която от своя страна беше част от редица публични скандали през последните години.

"Обонато билд" е собственост на Димитър Пантелеев, но до края на 2018 г. фирмата се е казвала "Интегрирани строителни системи". Тогава Панталеев я е купил от бившия собственик Владимир Пилчев за 90 хил. лв., сочат документи в Търговския регистър. През лятото на 2019 г. друго дружество на Панталеев, "Билд инвест - Н", се влива в "Обонато билд".

Стойността на договора за тази част от "Европа" е почти 267 млн. лв. с ДДС, или малко над 16 млн. лв. на километър грубо. Проектът включва пет подлеза, два надлеза, два моста и един виадукт, както и четири пътни връзки и два пътни възела - "Костинброд" и "Мрамор".

Проектът се финансира по Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 - 2020 г. и с бюджетни средства. Участъкът трябва да бъде готов за 22 месеца, или до началото на 2025 г. по договор.

Той обаче започна с фалстарт. Пътната агенция обяви обществената поръчка през февруари 2021 г., но подписа договор с ГБС през януари 2022 г. Регионалното министерство издаде разрешение за строеж чак в края на април тази година. Видно от него, доста от становищата и отчужденията са се случили след подписването на договора, затова и строителството започва цели 15 месеца след него. Предвид, че не е включено проектиране в търга, това е сериозно забавяне.

ПУП-овете например са одобрени чак през есента на 2022 г., по време на служебния кабинет, а заповедта за отчуждаване на земи, през които минава магистралата, е издадена през февруари 2023 г.

Цялото това забавяне поставя под риск и европейското финансиране по оперативната програма, което е над 117 млн. лв. от общо 267-те млн. лв. за тези 16.5 км. По данните в ИСУН проектът трябва да е готов до края на 2023 г., за да получи България парите. Това очевидно е невъзможно. Шишков обаче все пак се надява, че това няма да се случи.

"Надявам се да докажем на нашите партньори, че имаме напредък, и да получим отсрочка в рамките на следващата година, за да не загубим парите. Ако днешния ден го нямаше, със сигурност щяхме да загубим парите", каза той.

Останалата част от пътя към Европа

Досега има 17 километра от магистрала "Европа" - между Драгоман и Сливница, които са готови. Те бяха изградени пак от ГБС за 117 млн. лв., като този участък се финансираше изцяло от държавния бюджет.

Истинската мъка е в строежа на 14.5-километровия между ГКПП Калотина и Драгоман. Той започна преди повече от три години, през февруари 2020 г., и се изгражда от обединение между "Щрабаг", "Страбаг Сп. з.о.о.", Полша, и "Битумина Гмбх - България", собственост на австрийско дружество, но неофициално свързана със собственика на "Хидрострой" Велико Желев. Стойността на тази отсечка е близо 165 млн. лв. с ДДС, а част от финансирането е от Механизма за свързване на Европа на ЕС и от републиканския бюджет. Срокът за изпълнение на строително-монтажните работи беше 2022 г., но той отдавна мина.

Преди месец беше пусната част от нея, дълга 6.4 км:

Все пак обаче остават осем километра, които не са готови. На откриването на шесткилометровата отсечка на 13 април 2023 г. служебният премиер Гълъб Донев каза, че до края на май ще бъде изпълнен целият участък от ГКПП "Калотина" до Драгоман, а цялата магистрала "Европа" може да бъде завършена до края на следващата година.

Иначе изпълнителят беше глобен заради лоша организация на движението през 2022 г. Отделно забавянето на участъка се случи по различни причини, някои от които са лоша подготовка на държавата. Например Шишков подчерта, че е липсвал проект за последните около 100 м от магистралата, които трябва да я свържат с граничния пункт на Калотина.