18% от инвестициите на веригите в страната са в Южен Централен регион с център Пловдив

В област Пловдив за тях работят близо 1500 души в 68 магазина, а над 40% от всичките магазини в региона са в централния град

Петър Ганев от ИПИ и представители на част от членуващите в Сдружението за модерна търговия вериги представиха данните от изследването на пресконференция в БТА - Пловдив
Петър Ганев от ИПИ и представители на част от членуващите в Сдружението за модерна търговия вериги представиха данните от изследването на пресконференция в БТА - Пловдив
Петър Ганев от ИПИ и представители на част от членуващите в Сдружението за модерна търговия вериги представиха данните от изследването на пресконференция в БТА - Пловдив    ©  Димитър Марков
Петър Ганев от ИПИ и представители на част от членуващите в Сдружението за модерна търговия вериги представиха данните от изследването на пресконференция в БТА - Пловдив    ©  Димитър Марков
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Само в община Пловдив са разположени 51 от обектите на големите вериги в областта.
  • Край областния град се намира най-голямата складова база в страната, тази на "Кауфланд България".
  • "Лидл България" е направила близо 84 млн. лв. инвестиции в региона на Пловдив.

Южен централен регион привлича около 18% от инвестициите на търговските вериги в България. Това е изводът от данните на Сдружението за модерна търговия (СМТ), които заедно с Института за пазарна икономика (ИПИ) представиха изследване за регионалния ефект от дейността на веригите в българската икономика.

Общо инвестициите в страната на веригите са малко над 3 млрд. лв., като до момента в Пловдив и региона членовете на СМТ са инвестирали 537 млн. лв. За сравнение, в Благоевград и региона, където беше другото подобно представяне, те са малко над 10%, или 311 млн. лв.

В сдружението участват едни от най-големите търговски вериги в страната. Това са компании в сферата на търговията с бързооборотни стоки, бяла и черна техника, продукти за грижа за здравето, дрогерийни продукти, както строителни материали и оборудване.

Съвкупният ефект, измерен през създаденото пряко и допълнително вътрешно търсене в българската икономика от дейността на големите вериги през 2022 г., надхвърля 11.8 млрд. лева и отчита ръст от 21%. Това сочат данните от общото проучване на ИПИ за ролята и социално-икономическия принос на сектора в страната, изготвено по поръчка на СМТ. От института смятат, че изследването им дава задълбочен поглед към развитието и модернизацията на търговията на дребно.

Данните по региони се представят на отделни събития, като ще има шест такива - за всеки регион за планиране.

Пловдив и всички останали

Веригите, които са част от изследването, включват познатите на всички марки като "Кауфланд", "Лидл", "Практикер" и други. Те общо наброяват над 750 обекта, в които работят близо 24 хил. служители. От тях в Южен централен район (ЮЦР) има над 2500 наети в 120 обекта, като само в област Пловдив работят 1500 в 68 магазина. Огромна част от тях - 51, са в пределите на основния град - община Пловдив. Това значи, че градът отговаря за над 40% от обектите в целия ЮЦР - сериозна диспропорция в развитието на региона.

Така на 100 хил. души тук се падат по 11 обекта докато в съседните Хасково и Пазарджик те са съответно девет и осем. В област Пловдив се наблюдава солидно присъствие както на хранителни, така и на нехранителни вериги.

Обектите в ЮЦР от своя страна са близо двойно повече от тези в Югозападен регион (без София столица), където са общо 70. Наетите в тях от своя страна са над 1600 души, като близо 600 души са в област Благоевград.

Веригите в региона: кой кой е

"Кауфланд България" е една от веригите, членуващи в Сдружението за модерна търговия. Именно в Града под тепетата през 2006 г. веригата открива първия си обект в страната, а в района му, край село Стряма, е и най-големият склад в България. Той разполага със 120 хил. кв. м застроена площ по данни на Иван Чернев, главен изпълнителен директор в компанията. В Южен централен район има 10 обекта Kaufland, а в границите на Пловдив те са пет.

Общо служителите на веригата във филиалите и складовата база в ЮЦР са близо 800 души. Общите инвестиции на компанията в района възлизат на 220 млн. лв. За цялата 2023 г. в ЮЦР за "Кауфланд" са били произведени и доставени плодове и зеленчуци на стойност 40 млн. лв.

В края на март 2023 г. веригата разположи в пет свои филиала (два от които в Пловдив) автомати за разделно събиране на бутилки и кенчета. За една година в тях са събрани 10 млн. броя опаковки, като половината са от двата обекта Kaufland в Града под тепетата. По думите на Доника Ризова, директор "Комуникации" в СМТ, това се равнява на 200 тона материал за рециклиране.

Според анализ на ИПИ само в община Пловдив "ефектът от търговската дейност на "Лидл България" (също член на СМТ) за 2022 г. възлиза на над 217 млн. лв.", разкри Стоян Минев, директор "Продажби и логистика" във веригата. Според него средната брутна заплата на работещите във филиалите ѝ в Пловдив е с 50% по висока от тази в сектора на търговията в страната и с 81% по висока от тази в общината.

Според Минев "направените до момента инвестиции в Южен централен район възлизат на над 174 млн. лв., а тези в Пловдив близо 84 млн. лв." В региона веригата има 23 магазина, като 10 от тях са само в Пловдив. Той разкри, че в началото на 2025 г. в града предстои откриването на още един обект. Планираните инвестиции само за Пловдив до края на годината възлизат на 10 млн. лв., а в района на 14.5 млн. Служителите на веригата в Южен централен район са 524, а тези само в Града под тепетата - 260. Нови 25-30 работни места ще бъдат разкрити след отварянето на новия магазин през следващата година.

През 2022 г. широката мрежа от производители от региона на Пловдив са доставили за Лидл стоки за близо 110 млн. лв. Те са били предназначени както за вътрешния пазар, така и за обектите на веригата в цяла Европа. Това са предимно млечни продукти и яйца, хляб, както и месо и колбаси.

В обекта на веригата в Пловдив на бул. "Рогошко шосе", в който има инсталиран автомат за събиране на пластмасови бутилки и метални кенчета, са събрани 2.5 млн. броя от тях.

"Мосю Бриколаж" е друга от членуващите в СМТ вериги. Преди повече от 20 години тя отваря един от първите си обекти именно в Пловдив. Според Александър Колчаков, директор "Продажби" в компанията, "той се превърна в инкубатор на кадри за останалата ни експанзия в страната." Днес в Града под тепетата има втори обект, а в края на 2023 г. в Хасково отваря третият ѝ в Южен централен регион. Общата инвестиция в тях е около 19 млн. лв. като платените данъци и такси са в размер на 1.5 млн. лв. В трите обекта работят общо 100 души.

Сред другите членове на Сдружението за модерна търговия са вериги като хранителните "Фантастико" и "Билла България", аптеки "Софармаси", IKEA и Deichmann.

За изследването

Според старшия изследовател в ИПИ Петър Ганев и колегите му в икономическата теория понятието "модерна търговия" няма формална и общоприета дефиниция. Това налага оценката на обхвата ѝ в България да се извърши с допълнително изследване на дейността на предприятията и експертна преценка. В рамките му анализаторите от ИПИ са направили преглед на годишните финансови отчети на над 300 предприятия с основна дейност в търговията на дребно. В проучването са обхванати близо 70 отделни вериги, опериращи под общ търговски бранд.
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар