🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Най-растящите в транспорта: Товар, подем, възход

Освен товари баржите по Дунав носят и растеж за своите собственици
Освен товари баржите по Дунав носят и растеж за своите собственици
Освен товари баржите по Дунав носят и растеж за своите собственици    ©  Надежда Чипева
Освен товари баржите по Дунав носят и растеж за своите собственици    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

За сектор транспорт 2022 г. донесе много товари, високи цени на транспортната услуга и високи маржове по всички направления на транспорта - море, въздух и сухопътен. Класацията на най-растящите в сектора показва среден скок на приходите с 308% за 2022 г.

Силна подгрупа е авиацията, като три от компаниите в топ 5 са въздушни превозвачи. Това не е изненада, като ковид донесе драматични спадове за сектора и ниска база през 2020 и 2021 г. за последващия скок през 2022 г. Трендът се очаква да остане възходящ с малки изключения при товарните въздушни превози поради политането на пътническите самолети и съответно увеличаването на карго капацитетите във въздуха. Силна група в списъка на растящите е тази на спедиторите. Те имаха силна 2022 г. и като обем на товарите, и като цени, и като маржове.

Големите приходи и ръстове за целия сектор транспорт обаче едва ли ще се повторят през 2023 г., като мениджъри окачествяват изминалата година като доста отрезвяваща. Свиването на търсенето на превозите започна да се усеща през последните месеци на 2022 г., охлаждано от рецесията в Западна Европа и проблемите на развитите икономики начело с Германия. Това донесе както спад на обемите, така и на оборотите. При автомобилните компании по-ниската цена за 2023 г. спрямо 2022 г. дойде от комбинацията на рецесията в ЕС, съчетана с големите свободни капацитети по пътищата и по-големите разходи за по-скъпи камиони, пътни такси и други. Очакванията за 2024 г. сред целия бранш не са много оптимистични, като надеждите са към края на първото тримесечие да има обръщане в положителна посока

Крилете на Electra

На първо място в групата на най-растящите в транспорта е представител на авиацията. Това е компанията Electra Airways, която е на 7-о място в общата класация. Приходите на дружеството "Електра еъруейс" се увеличават с 1400% - от 4.6 млн. лв. през 2021 г. до 70 млн. лв. през 2022 г. Изпълнителният директор и основател на компанията Стефан Трифонов казва пред "Капитал", че за 2023 г. ръстът е продължил и приходите са 70 млн. евро, а прогнозата за 2024 г. е за още 10-15% нагоре.

Авиокомпанията разполага с 8 самолета Airbus А320. Изпълнява от време на време чартърни, но предпочита основно ACMI полетите, т.е. самолетът се предоставя с екипажи, техническо обслужване и застраховка да лети по линиите на авиокомпаниите и на техните туроператори. Това е нискорисково и за една нова start-up компания елиминира несигурността на редовните полети и чартърите. Всички разходи са за сметка на авиокомпанията, която ползва самолета, а Electra Airways получава наем за тях.

Всичките 8 самолета вече са продадени за летния сезон, а в момента тече и тяхното ребрандиране, като първият вече е пребоядисан. Четири ще са от Полша, където компанията има база в Катовице още от 2018 г. и летят за Enter Air, два в Тунис и два в Мароко. Следваща цел на компанията е да получи лиценз за полети в САЩ с идеята самолетите да могат да летят и през зимния сезон.

Основна част от бизнес модела на Трифонов обаче е техническото обслужване на самолети, като той е концентриран в другото дружество, което създава преди авиокомпанията - "Електра транс глобъл", известна под името ETG Maintenance. Базата за ремонти се намира на летище Варна, като за разлика от летище София, където няколко компании имат подобен бизнес, на черноморското летище тя е единствената такава. Във Варна в момента линиите са 3, но стремежът е да станат 5. Плановете предвиждат построяването на голям хангар със седем линии в Бургас, който вече е проектиран от немска фирма. Съоръжението ще бъде изцяло построено с нови екологични и енергоспестяващи технологии трябва да е чисто ново, като там няма такова до момента. По-сметки на немския консултант инвестицията ще е около 60 млн. евро, а основният казус е да се уточни къде точно на летище Бургас може да бъде реализиран проектът.

Ремонтите са и силата на групата, като този бизнес модел позволява да се вземат по-стари самолети, съответно на по-ниска цена, и да се ремонтират в собствената база, съответно пак на по-добра цена. От начало на 2023 г. двете български компании заедно с чужди партньори създават обединението Vector Group. Партньорите са туроператорът Classic Air, с офиси в Тел Авив и в Италия, и ирландският лизингодател Maverick Horizon, които купуват самолети и ги предоставят на Electra Airways да лети с тях", разказва Трифонов.

И още авиация В класацията на най-растящите в транспорта има още 3 авиокомпании с голям ръст на приходите, като две от тях попадат в топ 5 заедно с "Електра еъруейс". Това са "Компас карго еърлайнс" (под номер 4) и "Флай2скай" (5-о място).

Ръстът на приходите на "Компас карго еърлайнс" е 410%, а приходите й са 36.3 млн. лв. Компанията е наследник на "Авио делта", която се преименува през април 2021 г. Едноличен собственик на капитала от юли 2020 г. е "Компас еър карго", в която с 95% участие е регистрираната в Нидерландия Compass Air Cargo B.V. "След смяната на едноличния собственик е променена и търговската стратегия на дружеството от оператор в сферата на пътническата бизнес авиация с два броя самолет тип Cessna Citation на оператор, концентриращ дейността си в сферата на международните карго полети", пише в доклада за дейността на дружеството. Маркетинговата стратегия е насочена към опериране на къси и средни разстояния в рамките на ЕС, като за всичките самолети е осигурена заетост по линия на European Air Transport, немско дружество, част от групата на DHL. "В дългосрочен план целта на компанията е да обслужва различни клиенти с експресни поръчки, регулярна поща, както и технологични компании", пише още в доклада. Според данните във flightradar24 компанията оперира с 5 самолета Boeing.

От бранша обясняват възхода на карго полетите с ковид пандемията. По време на COVID кризата, когато голяма част от пътническия флот е приземен, част от самолетите биват конвертирани в карго, като въздушната товарна авиация влиза в подем, като започват да возят товари за компании като DHL или Amazon. С възстановяване на пътническата авиация обаче се увеличава капацитетът за превоз на товари по въздух, като това е довело до смъкване на цената за карго услугите, а товарните самолети не могат да бъдат конвертирани обратно в пътнически.

С 397% ръст и приходи 75.2 млн. лв. на 5-о място е "Флай2скай". Fly2Sky е създадена в края на 2016 г., флотът й се състои от два самолета от семейството Airbus A320, като компанията извършва чартърни полети и полети на ACMI. На 13-а позиция е "ГП авиейшън". Авиокомпанията е със 76.8 млн. лв. приходи и ръст 196.8%. Занимава се с бизнес и частни чартърни полети.

Спедитори на върха Другата силно растяща група за 2022 г. в транспортната класация на "Гепард" е тази на спедиторите. На втора позиция в класацията на най-растящите е "Крисмаре шипинг" с 1019% и от под 1 млн. лв. приходите се увеличават на 8.7 млн. лв. Компанията е собственост на Мартин Илиев. Основана е през 1991 г. за предоставяне на агентски, брокерски и спедиторски услуги. Chrismare S.A. обслужва корабната индустрия на българските черноморски пристанища, като работи от офиси в Бургас и Варна. Специализира и в обработката на тежкотоварни и извънгабаритни товари.

На 6-а позиция е "Р-Бег", която се занимава с посредничество във авиационните услуги за Централна и Източна Европа, като предоставя услуги както за карго износ и внос, така и за пътнически услуги за района. Приходите на компанията растат с 383% до 6.5 млн. лв. Собственик е едноименната R-bag, регистрирана в Унгария, която специализира във въздушните карго услуги.

На 8-а е логистичната "Пролоджистик БГ" със съдружници в нея Вихрен Захариев и Даниел Стефанов. Приходите на компанията растат от 4 млн. лв. на близо 15 млн. лв. Регистрираната в град Суворово компания пише за себе си, че е единствена в Северна България, предлагаща контейнерен превоз на опасни товари със собствен специализиран транспорт и квалифицирани водачи.

На 19-а позиция е "Еку уърлдуайд България" - ECU Worldwide, като едноличен собственик на капитала е "Уърлд транспорт оувърсийз холдинг" на Николай Николов. На 20-о място е "Акън транспорт", която има ръст 144% и приходи 5.5 млн. лв.

Там край реката

В класацията на най-растящите има и няколко компании с бизнес на река Дунав. На 7-а позиция е "Данюб стар шипинг" на Олег Опря, Украйна. Ръстът е 336%, а приходите - 18.4 млн. лв. "Компанията е собственик и мениджър на речни плавателни съдове или шлепове по река Дунав. Между пристанищата на Горен и Среден Дунав и пристанищата на Долен Дунав се извършват редовни превози на товари, включително с конвои с до 9 баржи и тласкачи", съобщава тя на сайта си.

На 9-а позиция е "Андрея шипинг и трейдинг" с близо 20 млн. лв. приходи и 245% ръст. Компанията е създадена през 2010 г. в партньорство с румънски корабособственик за целите на неговия бизнес, като днес фирмата е под управлението на съсобствениците Данаил Русев и Детелин Василев. Дейността започва с корабно агентиране в българските речни пристанища и само един клиент, като постепенно услугата достига до над 100 международни редовни клиенти и се отварят дистанционни офиси във всички речни български дунавски пристанища. Добавените впоследствие дейности - брокераж, митническо представителство, корабно снабдяване и речна спедиция - спомагат за увеличението на товарооборота, финансовия оборот и броя на персонала.

"В края на 2022 година по решение на управителите корабното агентиране се прекратява и фирмата фокусира дейността си в митническо представителство, речна спедиция и брокераж, което прави и към момента. Голяма част от търговията на река Дунав (основно вносители и износители на зърно и растителни масла) се движи именно от "Андрея шипинг и трейдинг". Всяка година броят на клиентите им се увеличава с 20-30%", написаха преди време от компанията.

На 17-о място пък е "Интерком шипинг" на "Интерком груп" на Светослав Миладинов и Павлин Николов. Логистичната компания осъществява речен транспорт по всички европейски вътрешни водни пътища. Фирмата е собственик на 5 самоходни плавателни съда, които пътуват от делтата на река Дунав до Келхайм, който свързва река Дунав с Рейн и Майн и западноевропейските морски пристанища. Корабите на компанията превозват товари както в насипен вид, така и в уедрени товарни единици (машини, съоръжения, части за ветрогенератори и др.).