🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Златният" паркинг, който ще спаси Русе от тировете

Без изчисления и анализ общината тихо обяви скоростен конкурс за частен монополист, който да държи 30 години буферен паркинг

Тапите предизвикват инциденти, а задръстванията пречат на работещите в близки до границата компании
Тапите предизвикват инциденти, а задръстванията пречат на работещите в близки до границата компании
Тапите предизвикват инциденти, а задръстванията пречат на работещите в близки до границата компании    ©  Цветелина Белутова
Тапите предизвикват инциденти, а задръстванията пречат на работещите в близки до границата компании    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Общината тихо обяви скоростен конкурс за частен монополист, който да държи 30 години буферен паркинг преди града.
  • Без показани изчисления за разходи и приходи местната власт дава терен 160 декара и срещу под 1 млн. лв. приход годишно.
  • Строителството на обекта едва ли ще струва много над 10 млн. лв., но общината абдикира от опцията да го изгради сама.

На 13 септември, като каре под статията, е публикувано право на отговор от община Русе.

Огромни опашки на границата, дълги часове чакане, задръстени от тирове улици на Русе. Вече месеци тапите основателно раждат обществено недоволство и затова общината въведе две временни мерки - отбиване на камионите във вътрешността на страната и промяна на движението на основния булевард преди Дунав мост. Но това не е достатъчно. "Това решение на проблема е временно до изграждането на буферен паркинг в Русе", каза пристигналият на специално посещение през август служебен вътрешен министър Иван Демерджиев.

Идеята дойде от кмета на Русе Пенчо Милков, беше съгласувана с областния управител Анатоли Станев (ИТН) и приета от общинския съвет в края на юли. Нуждата от паркинга е безспорна. Според зам.-министъра на транспорта Николай Найденов: "През юли се гласува на Национален междуведомствен съвет обща политика по отношение на изграждане на буферни паркинги, които да бъдат професионални и да позволят през контролирано пропускане и софтуерно изграждане на опашки товарните автомобили да бъдат контролирани и това да не натоварва националната транспортна мрежа."

Проблемът в Русе е в избраната схема, която много прилича на онази на Капитан Андреево. А тя е напреднала - общината до дни ще избере частна фирма, която да купи правото за строеж, като идеята е тя да построи паркинга срещу разсрочено плащане на 18 млн. лв. и да го управлява заедно с прилежащите магазини, тоалетни и контролно-пропускателен пункт. Това ще е в продължение на 30 години, след което паркингът ще стане общинска собственост.

Кривият конкурс

Процедурата е обявена на 16 август, а сроковете са суперкъси - внасяне на оферта на 2 септември и наддаване на 8 септември. И това е само първият порок на процедурата. Вторият е, че гарантира монопол за един - по вече известния "модел" с Капитан Андреево, при който държавата се оказа финансово ощетена след отдаване на контрола над храните и свързания бизнес на една монополна частна структура. Към мрежата от частен бизнес на групата на Размиг Чакърян-Ами влиза и паркинг с казино, където любезно полицията е отклонявала почти всеки камион, излизащ от България към Турция, независимо че там често няма опашки. Сега същата компания изгражда и тир паркинг на другия българско-турски пункт за камиони - Лесово. За първата година (2021) обектът на Капитан Андреево е събрал приходи 3.7 млн. лв. и е отчел чиста печалба 1.4 млн. лв. Освен гарантираната посещаемост проблемът е, че това е единствена опция и цената зависи от собственика.

Третият ключов въпрос е високата цена, която общината предвижда за строежа на не толкова сложна конструкция - паркинг, при това върху собствена земя. Строителен предприемач изчисли, че полагането на бетон върху 114 декара би струвало около 10-11 млн. лв., а сградите са с малка квадратура и стойност. Общината е стигнала до друго число - 18 млн. лв.

За предстоящия конкурс няма и никаква маркетингова кампания, която да предизвика силен интерес, а сроковете са къси и през ваканционния август. Кметът говори за интерес от четири компании, но не дава имена.

Освен това компаниите ще наддават за начално и годишно плащане и общината не си гарантира, че ще получава твърд процент от събраното, както се прави в концесии и дори при молове. Няма никакви изчисления и на потенциалните приходи от паркинга през годините.

Участъкът Русе - Гюргево е част от Паневропейския транспортен коридор №9, който започва от финландската столица Хелзинки, преминава през Виборг, Санкт Петербург, Псков, Калининград, Киев, Кишинев, Букурещ, Русе, Велико Търново, Стара Загора, Хасково и завършва при Александруполис.

Пътят към конкурса

"Идеята за изграждане на буферен паркинг върху общински терен бе инициирана от мен и екипа ми. Това е вариант, с който Русе не просто да се справи с този проблем, но и да печели от него. Да го превърне във възможност за години напред. Когато встъпих в длъжност като кмет, не съм предполагал, че ще ми се налага да разрешавам национален въпрос и да гарантирам безопасността на русенци, изграждайки паркинг за около 700 камиони и автомобили", казва кметът на града Пенчо Милков пред "Капитал".

Идеята за буферен паркинг не е нова и бе задвижена от бившия транспортен министър Николай Събев. Още през ноември 2021 г. държавата отпуска на община Русе 3 млн. лв. за нов голям паркинг за камиони върху общинска земя до бул. "България" (липсва информация какво се случва с тези милиони). Според кмета обаче сумата е била недостатъчна, защото "за паркинг с размер над 100 дка са необходими десетки милиони".

Затова по предложение на зам.-кмета Димитър Недев до общинския съвет общината слива няколко собствени имота, разположени в източната периферия на Русе, източно от бул. "България" и западно от жп линията за Румъния, и образува терен с обща площ 163 дка.

Решено е да се строи още по-голям паркинг (за най-малко 600 паркоместа за товарни автомобили и 80 паркоместа за леки автомобили), и то от частна фирма, която да бъде избрана от общината след публично оповестен присъствен конкурс за учредяване на възмездно срочно право на строеж.

Предвижда се паркинг с бетонова настилка със застроена площ до 114.5 кв.м, осветление, трафопост, озеленени площи, две едноетажни тоалетни, магазин и ресторант на един етаж, както и контролно-пропускателен пункт (административна сграда) на два етажа с разгъната застроена площ 100 кв.м.

Тръжната цена, определена по сметки на общината, е 18 млн. лв. без вкл. данъци и такси, от които 6% (или малко над 1 млн. лв.) ще се изплатят преди подписване на договора и преди учредяване на правото на строеж, като остатъкът от достигнатата на конкурса цена се заплаща на 29 равни годишни вноски (или малко под 600 хил. лв. на година), при условия и погасителен план. Депозитът е малко над половин милион лева.

За да бъде осигурен достъп до имота, чрез отклонение от главния път (бул. "България") е необходимо да бъде изградено и локално платно. Това също е дейност, която общината счита, че трябва да бъде извършена от частния инвеститор, се казва в решението на общинския съвет на Русе. Но задачата отсъства от обявлението за конкурса.

"Бъдещият паркинг се планира на завой, съгласно данните в кадастъра. Тоест ще се изисква да се направи вход и изход. В тази си форма не знам колко коли би събрал. Всеки ден минават 800 камиона - тоест при 600 камиона, които предвиждат, най-вероятно паркингът ще се запълни за половин ден. Това значи, че до ранния обяд ще е запушен", коментира инж. Димитър Баев, директор "Бизнес развитие" в "Булмаркет груп" - една от фирмите, чиито служители страдат от всекидневните тапи.

Кметът Пенчо Милков не е съгласен. "Имотът е идеален за целта, за която се предвижда. Той разполага с достатъчно голяма площ - 160 дка, и е в непосредствена близост до маршрута на камионите, но същевременно далеч от жилищните квартали, така че да не безпокои русенци", каза той за "Капитал".

"Състезанието"

Реално кандидатите ще наддават за правото на строеж - първоначалната сума и годишните плащания, които ще са за общинския бюджет. "По първоначалната цена, годишните плащания и срока за построяване, който не може да е по-дълъг от 9 месеца, даваме възможност на проявилите интерес частни фирми да се конкурират свободно. Процедурата е прозрачна и свободна", твърди кметът Милков, като обяснява, че концесията не е работещ вариант, защото би отнело много повече време за реалното изграждане на паркинга. Максимално краткият срок, предложен от кандидатите, ще носи и голям брой точки (виж карето). Така един подготвен предварително кандидат може да предложи кратък срок и ниски плащания и да спечели.

До момента четири дружества са проявили интерес към изграждането на съоръжението, твърди общината. След като изтекат 30-те години, паркингът става собственост на Русе. С този модел София започна да изгражда паркинги чрез публично-частно партньорство и да отдава общински терени на частни клубове за изграждането на спортни съоръжения - на тях често поканите не достигат до много кандидати. Стопанинът на русенския паркинг ще е монополист.

И още критики

"По-добре е общината сама да направи общински буферен паркинг и да го даде на някой да го експлоатира. Аз бих предложил една електронна система, която да работи по следния начин: когато някой влиза, просто да си дърпа картата. На изход бариерата се вдига само ако е платена таксата", коментира източник на "Капитал", запознат с конкурса. "И освен това как ще задължиш камионите да влязат там? Трябва да има задължително полицай, който да ги насочва натам, може би", допълва той.

Условието за задължителност също е неефективно. Ако няма опашка, няма нужда от влизане. Затова трябва връзка с контролните държавни органи на границата, които да подават електронно информация.

Погледнато отстрани, паркингът представлява асфалтирана/бетонирана земя с прилежащи будки, тоалетни и бариера, които не би трябвало да изискват такъв голям бъдещ ресурс освен няколко общински служители и билети. Затова е странно твърдението на община Русе, че не може да се справи сама с подобен "мащабен проект", предвид че тя дори има обособено цяло поделение "Паркинги".

Кметът Милков обяснява, че и други начини са били търсени: първо, когато се установява, че по пътя към границата има проблем, от общината се обръщат с писма към 15 частни паркинга, разположени по пътя. "Четиринадесет от тях изобщо не ни отговориха, а един отговори отрицателно. Предложението, което бяхме направили, беше между тях да се направи организация за приемане на камионите, т.е. те да участват в една организация под контрола на държавните органи", обяснява Милков. Затова твърди, че придвижва идеята за буферния паркинг.

"Капитал" разговаря с управителите на два от частните паркинги в близост до границата. И от двете места казаха, че на техния имейл подобно запитване не е пристигнало, и изразиха притеснението си, че се прави опит да се централизира услугата и да бъде поета от големи бизнес структури. Повечето паркинги за тирове в региона са малки и оперират като семейни бизнеси, които освен паркоместа предлагат и варианти за бързо хранене.

Критерии за избор на изпълнител

Цена на правото на строеж. Максимален брой точки - 70 т.

Срок за изграждане и въвеждане в експлоатация на съоръжението.

Максимален брой точки - 30, както следва:

- Срок за изграждане и въвеждане в експлоатация на паркинг - 15 точки, за не повече от 270 дни

- Срок за изграждане и въвеждане в експлоатация на съоръжението в цялост - не повече от 365 дни от датата на издаване на разрешението за строеж - още 15 т.

След изтичане на 30-годишния срок, за който е учредено правото на строеж, Община Русе придобива безвъзмездно собствеността върху изградените обекти.

Право на отговор - община Русе

По отношение на наведеното твърдение, че сроковете за кандидатстване в конкурса са суперкъси, което е определено като "порок" на процедурата, следва да Ви уведомим, че същите са съобразени с изискванията на Наредба № 1 за общинската собственост, приета от Общински съвет Русе, като са приложими за всяка подобна процедура, поради което считаме, че квалифицирането им като "порок" е недопустимо от правна гледна точка. Следва също да поясним, че от участниците се изисква единствено внасяне на депозит и представяне на 2 документа, за които са предоставени образци, и чието попълване не би отнело повече от 30 мин., поради което считаме, че квалифицирането на сроковете като "порок" е недопустимо и от фактическа гледна точка.

По отношение на твърдението Ви, че се гарантира монопол, следва да отбележим, че в условията на конкурса не са налице такива, създаващи предпоставки за изключителност, като Общината предвижда да изгради и собствен (макар и по-малък) паркинг със средствата, предоставени ни от държавата, най-малко поради което се гарантира, че паркингът, обект на конкурса, няма да е единствен.

Както бе отбелязано и в първоначално предоставената от Община Русе към в-к "Капитал" информация, месеци преди подготвянето и провеждането на конкурса бе потърсен контакт чрез писма с представителите на 15 други паркинги, намиращи се по пътя към границата, относно готовността им да се включат в единна система, регулирана от държавните органи, и на тяхната територия да спират камиони. 14 от тях не дадоха обратен отговор, един отговори отрицателно. Във връзка с написаното, че двама от собствениците на тези 15 паркинга са били потърсени за коментар и твърдят, че такова запитване не е пристигало, следва да се отбележи, че от страна на автора на статията до знанието на читателите не е сведена конкретна информация нито за имената на тези двама собственици, нито за паркингите, които те представляват, нито друг вид данни, които могат да бъдат проверени и са доказано съотносими с фактическата обстановка, което от своя страна е на границата на професионализма.

Отделно на територията на Община Русе и към момента се изграждат частни паркинги, така че за монопол не може да става въпрос.

Общината се е ангажирала с разрешаването на въпроса поради недопустимото забавяне в изграждането на магистралата Русе-Велико Търново, за която русенци са лъгани вече 10 години. По тази магистрала следваше да бъдат изградени джобове за паркиране, но след като стана ясно, че строителството ще се реализира твърде далеч във времето, предприехме активни действия.

В тази връзка, по отношение на вметката в скоби, че за отпуснатите от Държавата 3 млн. лв. "липсва информация какво се случва с тези милиони", уточняваме, че информация не ни е поискана. В случай, че темата продължава да представлява интерес за Вас, Ви информираме, че сме в процес на детайлизиране на техническите изисквания за изграждане на буферен паркинг с капацитет до 100 товарни автомобила, като до края на годината ще бъде открита и обществена поръчка за неговото изграждане.

По отношение на наведените твърдения, че Общината/Държавата ще бъдат финансово ощетени, като е направено сравнение с "моделът Капитан Андреево", следва да се посочи, че именно изведените от Вас факти водят до доста по-различен извод, имайки предвид поставеното изискване за годишна такса, което очевидно е останало неразбрано от пишещия.

На първо място - цената от 18 млн. лева представлява обезщетение за отстъпеното право на строеж, поради което недоумение буди приравняването ѝ с размера на инвестицията, която трябва да бъде извършена за реализиране на строежа, която според лицата, с които сте се консултирали е 10 000 000 лв. (Община Русе не се ангажира с потвърждаването на тази стойност). 18 000 000 лв. е минималната стойност на правото на строеж в имота, а не стойността на строежа, както се твърди в статията. Обстоятелството колко точно би струвало "полагането на бетон върху 114 декара" не е предмет на конкурса и тази стойност ще бъде изцяло за сметка на изпълнителя, като следва да уточним, че полагането на бетон далеч не изчерпва видовете СМР, които следва да бъдат изпълнени, за да бъде въведено съоръжението в експлоатация.

На следващо място, считаме, че посоченият от Вас подход на определяне на стойността на годишните вноски като процент от печалбата, би бил в по-голяма степен ощетяващ за общината. В избраният от нас вариант, собственикът на буферния паркинг ще дължи плащане, независимо дали и каква печалба е реализирал.

В допълнение, паркингът на южната ни граница е изграден в частен терен, а тук - ще се изгради върху общински. В случай, че се нарушават законите на Република България, то договорът ще бъде прекратен.

По отношение на твърдението, че задачата за изграждане на локално платно към имота отсъства от обявлението за конкурса, Ви уведомяваме, че същата е част от конкурсната документация, проекта на договор и е обявена като т. 2.3.2, както в публикацията във вестник Утро (бр. 159/16.08.2022 г.), така и на интернет страницата на Община Русе, които макар и да са абсолютно публични и със свободен достъп за всекиго, за съжаление не са успели да достигнат до вниманието на подготвилите материала.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    western_ avatar :-|
    western_
    • + 3

    Престъпно решение на общината! Явно идеята е да се създават нови милионери на гърба на града и жителите му - нещо като на Капитан Андреево

    Нередност?
  • 2
    mer121135570 avatar :-P
    mer121135570
    • + 2

    Не се блъскайте! Това да не е олио. Едно наше момче ще го вземе - халал да му е!

    Нередност?
  • 3
    tafricanski avatar :-P
    Теодор
    • + 1

    Някой може ли да обясни на софиянците, че Русе не е границата с Турция и няма нужда да правят опашки от камиони при нас? Благодаря.
    Мазнярът от БСП който го раздава кмет и съществува в много комфортна медийна среда иска да открадне за пореден път едни пари и това е факт. Ама точно тези пари ще ги краде понеже софиянците правят никому ненужно задръстване в Русе, за да си оправдаят работните места по министерствата. И да събират рекет, за да си пълнят софийските каси, разбира се.

    Нередност?
  • 4
    beh3uh avatar :-|
    beH3uH .

    И като влезем в Шенген и тая граница отпадне, какво правим ? Общината ще плаща по 600к на година на частника, ей така.
    А 3-те милиона къде са ? Гусин БСП кмет смята хората че ядат доматите с колците. Да, ама не.

    Нередност?
  • 5
    agu1510688960539546 avatar :-|
    Veliko Minkov

    До коментар [#4] от "beH3uH .":

    ще се ползва за паркинг на градския транспорт, а тези 600к не ги плаща общината на частника, а частникът на общината

    Нередност?
Нов коментар