🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ние не просто продаваме козметика, а работим за развитието на хората

Мира Драганова - глобален изпълнителен директор на NAOS

Мира Драганова - глобален изпълнителен директор на NAOS
Мира Драганова - глобален изпълнителен директор на NAOS
Мира Драганова - глобален изпълнителен директор на NAOS
Мира Драганова - глобален изпълнителен директор на NAOS
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Мира Драганова е глобален изпълнителен директор на NAOS с над 20 години опит в козметичната индустрия. Тя е възпитаник на университета Paris-Dauphine с магистърска степен по "Стратегическо управление и контрол", MBA от INSEAD и е в първия випуск на Heart Leadership University. Професионалният ѝ опит е изцяло в козметичната индустрия, като преди да се присъедини към NAOS, е част от екипа за вътрешен одит на L'Oreal, където впоследствие изпълнява ролята на финансов и административен директор за период 5 години. Човешките ресурси и корпоративната социална отговорност винаги са били сред интересите на Мира Драганова. Поемайки глобалната управленска роля в NAOS, с фокус върху трансформацията, стратегическото планиране, корпоративна социална отговорност и човешкитe ресурси през февруари 2024 г., тя е убедена, че най-важното за общия успех е синергията между хората и отделните бизнес функции. Драганова се идентифицира с основната цел на компанията да подкрепя развитието на човешкия потенциал и вярва, че лидерите в съвременното общество трябва да управляват, използвайки качества на сърцето - смелост, емпатия, интуиция и щедрост.

Само преди няколко месеца поехте глобална управленска роля в NAOS. Кои са уменията и качествата, заради които бяхте избрана, и кои ще са водещите принципи в управлението ви?

Нашата компания е специфична - тръгва от малка семейна фирма, която с годините се развива бързо. В момента имаме филиали в над 50 държави на всички континенти и над 3600 служители.

Необичайно за България, но застъпено в закона във Франция, е това да има колективен управленски орган (от френски Directoire), така че ние сме четирима, които си поделяме управлението на компанията, като всеки от нас има конкретен фокус.

Качествата, заради които вярвам, че бях избрана за ролята, са смелост и интуиция, които са необичайни термини в корпоративната среда. Интуицията е силно подценена в бизнеса и през годините съм срещала от страна на колеги голямо недоверие към тази способност.

След повече от 15 години в компанията какви са целите, които си поставяте за изпълнение?

Когато дарява всичките си акции на фондацията, създателят на NAOS - Жан-Ноел Торел, залага за цел на фондацията развитие на човешкия потенциал. Това ми дава огромно вдъхновение вече 15 години да съм част от компанията и да продължавам да търся кариерното си развитие в нея. Идеята за това, че не просто продаваме козметика, а работим за развитието на хората, ме движи напред и мотивира всеки ден, преминавайки през различни предизвикателства, които неизменно се случват.

Една от целите, които съм си поставила, е да допринеса за това компанията да се трансформира по начин, който ще осигури бъдещето й като съществен участник на пазара. Работим усилено и с идеята за това светът да се променя в по-добра посока.

Друга много важна точка за мен е равнопоставеността както в обществото, така и в бизнеса.

Какви са основните принципи на лидерство, които стимулират вашата работа в NAOS, и как те се отразяват върху отношенията в екипа ви?

Смятам, че йерархията и пирамидалните форми на управление са отживелица и част от патриархалния манталитет, който все още съществува, за съжаление.

Дълбоко вярвам в колективната интелигентност и в това, че ако човек бъде овластен и обучен и той сам подходи отговорно да се самообучава и да работи върху себе си, можем да премахнем напълно йерархията. В годините се убедих, че да си лидер, не означава, че си най-умният в стаята - ролята на лидера е да постави правилните хора в стаята и да създаде химията между тях.

Понякога между отделните структури в една компания има едно естествено напрежение, защото техните ежедневни функции са различни. Ролята на лидера е да овладее това напрежение и да създаде атмосфера и контекст, така че хората да работят добре заедно.

Как виждате ролята на жените в бизнеса, особено на ръководни позиции? Какви стъпки предприемате, за да насърчите равнопоставеността и разнообразието в NAOS?

Жените са 50% от населението и това е обективен факт. Смятам, че е справедливо тази пропорция да се среща навсякъде, включително в политиката и в управленските роли на бизнеса. Аз се определям като хуманист, а не като феминист. Водя се от принципа за справедливост, който е изключително важен за мен. Феминизмът, който е направил така, че нашият живот в Европа да е по-лек, се противопоставя на мъжете до някаква степен. Не харесвам това противопоставяне, защото виждам, че много мъже подкрепят истинското равноправие. От друга страна, още има немалко компании, в които 70% от работещите са жени, но на управленски позиции процентите са доста по-ниски като съотношение. Това е ясен знак, че има още път, който да се извърви. В Западна Европа през последните години в политиката, държавните администрации и големите компании съществуват така наречените квоти за жени. Аз поддържам този принцип и го подкрепям.

За мен беше голямо предизвикателство да израствам професионално и да се боря със заобикалящите стигми. Затова искам да допринеса за това на всяка следваща жена в бизнеса да й е по-лесно и да не води същите битки - да не си задава въпроса дали има право да е на тази позиция и какви жертви трябва да направи, за да я заеме.

Израствайки в твърде мъжки управленски среди, много жени започват да се държат като мъже и да възприемат мъжки стил на лидерство. Аз искам да покажа, че жените могат да са на ръководни позиции и да се уповават на женската си сила. Самата аз не искам да се променям - да, искам да съм на ръководна позиция и мога да бъда на ръководна позиция, но не искам да възприемам мъжкото лидерство.

Искам да имам женско лидерство, където да използвам интуицията и вътрешните сили, които са не по-силни при жените, но със сигурност по-различни. Когато родих първото си дете на 29 години, имаше много стигми, с които се сблъсках. Сякаш трябваше да избирам между това да бъда добра майка и това да съм успешна. Изискваше се от мен голяма смелост, за да се конфронтирам с тези убеждения.

Винаги съм подкрепяла жените в NAOS по време на този преход - най-важно е да знаят, че не е нужно да избират между личен живот и работа и могат да правят кариера, стига да го искат.

Щастлива съм, че новите европейски закони ни задължават да работим по темата с равноправието и това ще е още един аспект, върху който ще се съсредоточа, поемайки новата си роля.

Как компанията се ангажира с идеята за "автентичност"? Как тази ценност се отразява върху вашия подход към управлението на хора?

В NAOS имаме фирмени ценности, които рядко се срещат, защото в повечето случаи бизнесът се стреми към по-висока ефективност и печалба, докато ние залагаме на доста по-възвишени цели.

В компанията имаме три фундаментални принципа - единият е това, че принадлежим на фондация (това е структурата на капитала, където нямаме всъщност такъв натиск откъм печалба), вторият е екобиологичният подход към развитието на продуктите и във взаимоотношенията и третият е по отношение на автентичността спрямо продуктите и начина, по който общуваме с нашите клиенти.

Платформата ни AskNAOS дава възможност на потребителите да разберат ролята на всяка съставка в продуктите и нейното приложение. Това е единият прочит на автентичност. От друга страна, автентичността се изразява в това да можеш да бъдеш себе си в компанията. Преди две години въведохме инструментa CliftonStrengths, който ни помага в това да разберем какви са нашите лични сили и как да ги развиваме.