Д-р Христо Илиев, AG Capital: Пълноценната реализация изисква да пътуваш, да събираш добри впечатления и примери и да се връщаш, за да ги приложиш в България

Компаниите, които застават зад инициативата на PwC "Твоите 25 причини да избереш България", и тяхната мотивация да го направят

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Д-р Христо Илиев е главен изпълнителен директор на AG Capital - водеща група, специализирана в инвестиции и услуги в сектора на недвижимите имоти. Част от холдинга са: BLD - строително-инвестиционна компания за жилищни проекти; "Полиграфия офис център" - 28 000 кв.м висококачествени офис площи в центъра на София; "Фортън" – консултантски услуги за бизнес имоти, партньор на световния лидер Cushman & Wakefiеld; агенциите за недвижими имоти "Aдрес" и "Имотека" - с най-голямо национално покритие и повече от 900 професионални служители, Unique Estates – специализирана агенция за луксозни имоти, ексклузивен партньор на Luxury Portfolio за България, и други.AG Capital е една от компаниите, заставащи зад инициативата на PwC "Твоите 25 причини да избереш България".

Какво провокира вашата компания и вас в частност да се включите в проекта на PWC "Твоите 25 причини да избереш България"?

В AG Capital тази година също отбелязваме 25-ата годишнина на първата и най-познатата наша компания - "Адрес". В този смисъл ние също имаме повод за празнуваме и да отбележим годишнината ни. За мен всяка съвместна инициатива на бизнеса в България заслужава подкрепа и е в правилната посока.

Защо смятате, че проектът на PwC е важен?

Стандартният отговор е "защото среща успелите с амбициозните – т.е. сегашните с бъдещите бизнес лидери". Но според мен този проект е много по-важен, защото обединява хора с различна история, но с обща цел – да работим България да става едно все по-добро място за живеене и работа. Този проект поставя въпроса, който явно остава на заден план – как възпитаваме и подготвяме следващото поколение. Тази амбиция на много родители на всяка цена да изпратят децата си да учат в чужбина, без нужното внимание към желанията и талантите им, за добро ли е?

България е част от света и чужбина е част от България. Живеем в свят, в който установяването на определена локация не е завинаги. Всички сме мобилни, пътуваме, придобиваме опит и впечатления.

Какви са най-ценните качества, които трябва да притежават служителите във вашата компания?

В AG Capital сме малък екип, поради холдинговата ни структура за нас е от изключително значение какви качества притежават служителите в отделните компании. За мен е много важно колегите ни да са амбициозни, готови да поддържат високо темпо на работа, да се сравняват само с най-добрите не само в България и в същото време да постигат добър личностен баланс. Вероятно тези описания звучат невъзможни за изпълнение, но опитът ми показва, че хора, които не са щастливи и удовлетворени в личен план, по-трудно са успешни в работата си.

Какъв смятате, че ще е най-ценният опит, който студентите, които кандидатстват за стаж, биха могли да натрупат в компанията ви?

Да станеш, макар и за кратко, част от реалния бизнес, да усетиш лично темпото на имотния пазар – считам, че ще е най-интересно и полезно за стажантите, които ще посрещнем. Особено за тези, които имат интереси към нашия бизнес сектор. При нас те ще открият приятелска и професионална среда, в която всички въпроси и мнения са добре дошли. Очакваме от младежите и техния свеж поглед и интересни предложения.

Какви трудности срещате при набирането/задържането на персонал във вашата индустрия?

Нашият бизнес е цикличен. Има периоди, когато пазарът е активен. Тогава привличането и задържането на опитни специалисти е доста по-трудно, изкушенията за тях са много. В условия на криза компаниите демонстрират своята устойчивост. За 25 години групата ни натрупа достатъчно опит, за да сме стабилни, независимо от различните фази на пазара. Затова голяма част от колегите са с продължителен стаж – над 5, 10 и повече години. Всъщност в съвременния свят голямото предизвикателство е да се привличат професионалисти от други индустрии, което ни поставя в среда на международна конкуренция.

Приблизително колко от служителите ви са учили/ работили/живели в чужбина и са избрали да се върнат и да се развиват в България?

Радвам се, че стават все повече. Голяма част от мениджърския екип на групата ни има сериозен опит в чужбина. Не крия, че има примери на колеги, които след натрупан опит при нас продължават кариерата си в други държави. За мен самият България е част от света и чужбина е част от България. Живеем в свят, в който установяването на определена локация не е завинаги. Всички сме мобилни, пътуваме, придобиваме опит и впечатления.

Какво липсва на младите хора, за да остават в България?

Моят съвет към младите е да ценят родното и да имат амбиция за света. Забелязвам, че малцина от днешните студенти осъзнават, че е трудно да получат работа и бърза реализация по специалността си както в България, така и в чужбина. Когато се сблъскат с реалността, са разочаровани. На младия човек му липсва търпение - той иска да получи високо качество на живот веднага, тук и сега.

Как смятате, че те могат да бъдат стимулирани да се развиват тук? Как вашата компания работи в тази посока?

За да се развиват тук, е необходимо да променим липсата на реална професионална ориентация. Често младите хора учат и завършват специалности, които или нямат никакво бъдеще, или не са пряко свързани с талантите им. Това е условие за поява на неудовлетвореност да постигнат това, за което мечтаят. Факт е, че има огромна пропаст между професиите, от които има нужда бизнесът, и това, което днешните студенти избират като сфери на образование. За мен най-важно е да се потърсят решения за качествена професионална ориентация. Тогава няма да са необходими специални стимули. Процесът ще е естествен и двете страни ще бъдат по-удовлетворени. В нашите компании – Forton, Unique Estates, BLD, има традиции в стажантските кампании. В "Имотека" и "Адрес" посрещаме и децата на нашите служители, за да се докоснат до реалния бизнес. Всички тези стъпки са в посока да се достигне до по-малко разминаване между очаквания и действителност.

На младия човек му липсва търпение - той иска да получи високо качество на живот веднага, тук и сега.

Бихте ли посъветвали децата си да останат и да се развиват тук?

Имам трима синове – всички са учили в чужбина за определен период. За мен пълноценната реализация изисква да пътуваш, да събираш добри впечатления и примери, да се връщаш, за да ги приложиш тук в България. Радвам се, че най-големият ми син, след като завърши, вече се върна в България и започна бизнес с негови колеги от университета.

Кои са вашите причини вие да сте останали и да се развивате в България?

Когато преди 25 години създадох "Адрес", виждах потенциал в бизнеса с имоти в България. Тогава не съм и мечтал за мащаба, който AG Capital има днес. Сега виждам сериозни възможности за развитие на бизнеса ни и в цяла Източна Европа. Има много български компании с успешен бизнес от България в чужбина. Те са добър пример за всички. През последните години отделям много време да убедя инвеститори от световен мащаб да вложат парите си в България. Радвам се, че усилията дават резултат и няколко големи сделки вече са факт.

За кампанията

"PwC България", водеща консултантска компания и работодател с над 168-годишна история, стартира кампанията "Твоите 25 причини да избереш България" в подкрепа на младите и амбициозни студенти. По повод 25 години от създаването й "PwC България" заедно с водещи компании партньори ще подкрепи 25 български студенти със стипендии по 6000 лв., стажове в престижни компании и менторство. В конкурса могат да участват български студенти от 18 до 24 години, обучаващи се у нас или в чужбина. Победителите ще бъдат избрани от независимо жури.

За да кандидатстват, студентите трябва да изпратят есе на тема "Моите 25 причини да избера България" до 10 февруари 2018 г. на www.pwc.bg/25reasons.