Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 129 ... 134 Laatste
Acties:
  • 713.608 views

  • SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:21
Het is niet helemaal een Panasonic vraag maar ik denk dat hier wel de kennis te vinden is. Ik moet nog vloerverwarming gaan aanleggen voor de 9kw pomp die in bestelling staat. In de zoek toch naar een verdeler had ik bijna de verkeerde besteld ik wilde namelijk eerst deze bestellen. Link Maar die blijkt flowmeters te hebben die maximaal 2,5 liter doorlaten. Ik zit nu te twijfelen tussen 2 verdelers 1. Distriheat 9 groepen €460 2. VTE 9 groepen €335

Die van VTE is een stuk goedkoper dan die van Distriheat dus ik neig ernaar om die te kopen. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de verdeler van VTE of die van Distriheat?

iRacing Profiel


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:44
simpelmuis schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:28:
Hallo,

Ik krijg een error:
H67, Fout externe thermistor 1
Wat is er dan precies fout ?
Ik gebruik de control unit as thermostaat for zone 1
Ik heb in menu ingesteld -> thermostaat -> intern

WH-ADC0309J3E5C binnenunit, met WH-UD09JE5-1
2 zones met vloerverwarming, Woonkamer en Keuken

De temperatuur die de control unit aangeeft is ong. 4 graden hoger dan de werkelijke temperatuur.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat er bij de instelling Zone en Sensor, 5.2 iets is misgegaan.

In de NL handleiding staat "Zone 1 systeem" . Bedoeld is hier 1 zone systeem. De NL vertaling is waardeloos.

Als je tenminste al gekozen hebt voor uitbreidingsprintplaat en buffervat (?), dan kies je bij 5.2 voor 2 zone systeem. Dan kies je per zone voor ruimtethermostaat en bij zone 1 voor Intern en bij zone 2 voor Extern. Ik neem aan dat beide mengventielen en beide watertemp. sensors daar achter zijn aangesloten op de uitbr. print en dat er een externe ruimtethermostaat van panasonic zit aangesloten op de uitbr. print.

Voor dit soort uitgebreide installaties is de Engelse handleiding Installation Handbook 2020 erg handig. Daar staan zowel hydraulisch als aansluitingsschema en stapsgewijs de noodzakelijke instellingen met uitleg.

Maak eens een foto van je bedieningspaneel zonder die foutmelding. Dan kunnen we daar zien of er 2 zones zijn en hoe die zijn ingesteld.

Over die 4° foute aanwijzing van de temperatuur van de controller moet je je nog niet druk maken. Alle thermostaten meten verschillend en de sensors van de pana zijn later nog bij te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • simpelmuis
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-02 09:38
FransvWoerkom schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 01:05:
[...]

Ik denk dat er bij de instelling Zone en Sensor, 5.2 iets is misgegaan.

In de NL handleiding staat "Zone 1 systeem" . Bedoeld is hier 1 zone systeem. De NL vertaling is waardeloos.

Als je tenminste al gekozen hebt voor uitbreidingsprintplaat en buffervat (?), dan kies je bij 5.2 voor 2 zone systeem. Dan kies je per zone voor ruimtethermostaat en bij zone 1 voor Intern en bij zone 2 voor Extern. Ik neem aan dat beide mengventielen en beide watertemp. sensors daar achter zijn aangesloten op de uitbr. print en dat er een externe ruimtethermostaat van panasonic zit aangesloten op de uitbr. print.

Voor dit soort uitgebreide installaties is de Engelse handleiding Installation Handbook 2020 erg handig. Daar staan zowel hydraulisch als aansluitingsschema en stapsgewijs de noodzakelijke instellingen met uitleg.

Maak eens een foto van je bedieningspaneel zonder die foutmelding. Dan kunnen we daar zien of er 2 zones zijn en hoe die zijn ingesteld.

Over die 4° foute aanwijzing van de temperatuur van de controller moet je je nog niet druk maken. Alle thermostaten meten verschillend en de sensors van de pana zijn later nog bij te stellen.
Waar kan ik die vinden ? Ik heb wel zo'n manual gevonden voor een monoblok.

Ik heb inderdaad de uitbreidingsprint en twee mengventielen met water temp. sensors.
De error is nu weer even verdwenen. Ik heb 1 zone ingesteld, en toen verdween de error. Daarna weer twee zones ingesteld, en nu is de error nog steeds weg. (fingers crossed)

Het is jammer dat het zo onduidelijk is, wat de error nu precies betekend, zodat ik meer gericht kan handelen ipv beetje gokken met de instellingen. Ik heb in ruimte twee een ruimte sensor en een simpele thermostaat.
Mogelijk dat een setting voor zone 2 de fout betreffende sensor 1 triggerde ? Ik heb nu zone 2 thermostaat gekozen.

Als je een manual of procedure hebt om de sensor aan te passen houd ik mij aanbevolen.


https://tweakers.net/i/n1wLuPbKG3QVWzPq-pILPBLpQyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9FwwmCn6peWvGm6Z5pHhq32l.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/9Fhibp-jCdKO6NBZrseYQ6yIN4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYonNaXX94PjJkp91oLMgiaC.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/i-vviV21WsX5MoAHAQLvZpiSlUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TXy5IW2G9WkG7BzT61jujbrm.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/ifaRW_1pcxi35j0IMl7fXu3-sFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6MuYQahwLHW6SixTY8Qb6TR.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/DM_PiPS-LNDlunp7bewN76Agm-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z7B72yqrCnYqqmE2ZEISAqOA.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/gs3NZZ9jW2zZb1VOJ2yRB5ClUXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8acp7m7oFBtxH11iYNIWmiD4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:26

timovd

Voorsprong door techniek

SkullboyNL schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:58:
Het is niet helemaal een Panasonic vraag maar ik denk dat hier wel de kennis te vinden is. Ik moet nog vloerverwarming gaan aanleggen voor de 9kw pomp die in bestelling staat. In de zoek toch naar een verdeler had ik bijna de verkeerde besteld ik wilde namelijk eerst deze bestellen. Link Maar die blijkt flowmeters te hebben die maximaal 2,5 liter doorlaten. Ik zit nu te twijfelen tussen 2 verdelers 1. Distriheat 9 groepen €460 2. VTE 9 groepen €335

Die van VTE is een stuk goedkoper dan die van Distriheat dus ik neig ernaar om die te kopen. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de verdeler van VTE of die van Distriheat?
Met 9 groepen lijkt mij 2,5L/min afleesbaar toch prima? Dat is een flinke flow. Beide verdelers zien er prima uit en zo te zien de zelfde aansluitingen. Gewo-shop/Technim is ook prima.

Edit: Die man van Distriheat (in het filmpje) weet niet eens wat voor producten hij verkoopt. Hij heeft het over een open verdeler, terwijl ik geen open circuit zie.

[ Voor 6% gewijzigd door timovd op 17-02-2023 09:45 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:21
timovd schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:42:
[...]

Met 9 groepen lijkt mij 2,5L/min afleesbaar toch prima? Dat is een flinke flow. Beide verdelers zien er prima uit en zo te zien de zelfde aansluitingen. Gewo-shop/Technim is ook prima.

Edit: Die man van Distriheat (in het filmpje) weet niet eens wat voor producten hij verkoopt. Hij heeft het over een open verdeler, terwijl ik geen open circuit zie.
Ik las in de manual dat de 9kw 25,8l liter per minuut kan doen. Dan kom je maximaal 2,85 liter per groep. Ik zal dat vast niet gaan halen maar een beetje ruimte over als dat nodig is lijkt mij wel handig. Helemaal als er 1 groep is die net wat meer flow nodig heeft.

iRacing Profiel


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
SkullboyNL schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:00:
[...]


Ik las in de manual dat de 9kw 25,8l liter per minuut kan doen. Dan kom je maximaal 2,85 liter per groep. Ik zal dat vast niet gaan halen maar een beetje ruimte over als dat nodig is lijkt mij wel handig. Helemaal als er 1 groep is die net wat meer flow nodig heeft.
loopt hier tot 32L/min bij "verwarmingsbedrijf", zo nodig tot 41L/min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:44
simpelmuis schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:34:
[...]


Waar kan ik die vinden ? Ik heb wel zo'n manual gevonden voor een monoblok.

Ik heb inderdaad de uitbreidingsprint en twee mengventielen met water temp. sensors.
De error is nu weer even verdwenen. Ik heb 1 zone ingesteld, en toen verdween de error. Daarna weer twee zones ingesteld, en nu is de error nog steeds weg. (fingers crossed)

Het is jammer dat het zo onduidelijk is, wat de error nu precies betekend, zodat ik meer gericht kan handelen ipv beetje gokken met de instellingen. Ik heb in ruimte twee een ruimte sensor en een simpele thermostaat.
Mogelijk dat een setting voor zone 2 de fout betreffende sensor 1 triggerde ? Ik heb nu zone 2 thermostaat gekozen.


Als je een manual of procedure hebt om de sensor aan te passen houd ik mij aanbevolen.


[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die Engelse manual voor het installeren en instellen van Aquarea warmtepompen vind je hier:

https://www.logicool-ac.c...uide-2020-Final-Draft.pdf

Zowel in deze handleiding als in de Service Manual vind je dat foutcode H67 echt te maken heeft met een missende sensor op connector CN205 op de uitbreidingkaart. Dat zijn thermistors. Waarschijnlijk heb je je de eerste keer vergist in de instellingen. Je kunt die instellingen gewoon opnieuw doen; je hebt daarvoor niets speciaals nodig.

Voor beide zones kun je instellen welke watertemperatuur bij een bepaalde buitentemperatuur hoort. Weersafhankelijke regeling, stooklijn of compensation curve. Dat zou ik doen. Een warmtepomp is geen cv-ketel en voor het stroomverbruik is het gunsiger een zo laag mogelijke temperatuur water door je zones te sturen. De ingestelde thermostaten zorgen dan voor de maximum temperatuur in de kamers.

[ Voor 28% gewijzigd door FransvWoerkom op 17-02-2023 16:45 ]


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • simpelmuis
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-02 09:38
FransvWoerkom schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:10:
Die Engelse manual voor het installeren en instellen van Aquarea warmtepompen vind je hier: https://www.logicool-ac.c...uide-2020-Final-Draft.pdf

Zowel in deze handleiding als in de Service Manual vind je dat foutcode H67 echt te maken heeft met een missende sensor op connector CN205 op de uitbreidingkaart. Dat zijn thermistors. Waarschijnlijk heb je je de eerste keer vergist in de instellingen. Je kunt die instellingen gewoon opnieuw doen; je hebt daarvoor niets speciaals nodig.

Voor beide zones kun je instellen welke watertemperatuur bij een bepaalde buitentemperatuur hoort. Weersafhankelijke regeling, stooklijn of compensation curve. Dat zou ik doen. Een warmtepomp is geen cv-ketel en voor het stroomverbruik is het gunsiger een zo laag mogelijke temperatuur water door je zones te sturen. De ingestelde thermostaten zorgen dan voor de maximum temperatuur in de kamers.

Als je een manual of procedure hebt om de sensor aan te passen houd ik mij aanbevolen.
Ik heb voor ruimte 1 geen sensor. Ik wil hiervoor de interne sensor van de remote gebruiken.
En zie, juist dat kleine beetje extra info geeft zoveel meer duidelijkheid.

De manual is ook voor een monobloc. Maakt dat voor beoogde informatie niet uit ?

Stooklijnen, rendement etc ga ik doen als het helemaal werkt. Vooralsnog probeer ik een beetje warmte in de woonkamer te krijgen. (werd vooral gehinderd door lucht in zeer gevoelige electronische pompjes, die zeer snel in een error schieten. Dat gaat inmiddels beter.)

Een procedure om de sensors te calibreren zou ik graag nog willen weten.
De keuken sensor is nu ook ineens op een rare hoge waarde gaan staan.

Dank en Groet,

Simpelmuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:26

timovd

Voorsprong door techniek

@SkullboyNL het aflezen gaat tot 2,5L/minuut. Ik kan mij niet voorstellen dat de flow beperkt wordt tot 2,5L/minuut. Een kortere range is wellicht wel gemakkelijker afstellen. En met een 9kW zal de vloerverwarming achter de verdeler niet de enige afgifte zijn vermoed ik. Maar de genoemde verdeler kan geen kwaad. Prima ding volgens mij een veel merken die een identieke aanbieden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:21
timovd schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:46:
@SkullboyNL het aflezen gaat tot 2,5L/minuut. Ik kan mij niet voorstellen dat de flow beperkt wordt tot 2,5L/minuut. Een kortere range is wellicht wel gemakkelijker afstellen. En met een 9kW zal de vloerverwarming achter de verdeler niet de enige afgifte zijn vermoed ik. Maar de genoemde verdeler kan geen kwaad. Prima ding volgens mij een veel merken die een identieke aanbieden.
Ik ga er alleen de verdeler mee aansturen dat zijn dan 9 groepen met ongeveer 70 meter per groep. Ik heb toen voor de 9kw gekozen omdat die tijdens het bestellen bijna even duur was als een 7kw na subsidie. Boven verdieping ga ik namelijk doen met L/L verwarming.

Je bedoelt met genoemde verdeler de VTE?

iRacing Profiel


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:44
simpelmuis schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:50:
[...]


Ik heb voor ruimte 1 geen sensor. Ik wil hiervoor de interne sensor van de remote gebruiken.
En zie, juist dat kleine beetje extra info geeft zoveel meer duidelijkheid.

De manual is ook voor een monobloc. Maakt dat voor beoogde informatie niet uit ?

Stooklijnen, rendement etc ga ik doen als het helemaal werkt. Vooralsnog probeer ik een beetje warmte in de woonkamer te krijgen. (werd vooral gehinderd door lucht in zeer gevoelige electronische pompjes, die zeer snel in een error schieten. Dat gaat inmiddels beter.)

Een procedure om de sensors te calibreren zou ik graag nog willen weten.
De keuken sensor is nu ook ineens op een rare hoge waarde gaan staan.

Dank en Groet,

Simpelmuis.
De software en hoofdprintplaat in monobloc en binnenunit zijn vrijwel gelijk. Dus de manuals zijn bijna identiek. Alleen heeft jouw wp een smart mode tankverwarming, de monoblocs niet. Er is ook een Service Manual voor jouw wp. Zoek op WH-ADC0309J.

Je kunt de sensors calibreren in het Maintenance Menu. Zie de Service Manual.

Ik weet niet wat de keuken zone is, maar als je zone 2 met de eigen thermostaat bedoelt, die temperatuur wordt niet doorgegeven aan de wp. In het display van de remote zie je daar de watertemperatuur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

  • Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Een merkendiscussie kunnen we missen als kiespijn en in dit topic is de keuze voor Panasonic een gegeven.

Houd het dichter bij installatie- en optimalisatietips svp :)

Eea aan posts gearchiveerd.
Bedankt voor de TRs :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • simpelmuis
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-02 09:38
FransvWoerkom schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:47:
[...]

De software en hoofdprintplaat in monobloc en binnenunit zijn vrijwel gelijk. Dus de manuals zijn bijna identiek. Alleen heeft jouw wp een smart mode tankverwarming, de monoblocs niet. Er is ook een Service Manual voor jouw wp. Zoek op WH-ADC0309J.

Je kunt de sensors calibreren in het Maintenance Menu. Zie de Service Manual.

Ik weet niet wat de keuken zone is, maar als je zone 2 met de eigen thermostaat bedoelt, die temperatuur wordt niet doorgegeven aan de wp. In het display van de remote zie je daar de watertemperatuur.
Ik heb een sensor in de keuken, die heel in het begin de goede temperatuur aangaf (15 graden) Nu lees ik 44 graden. Tenminste, ik heb een thermo sensor geinstalleerd en aangesloten. Wat ik aflees weet ik natuurlijk niet precies.

Ik heb nu voor de tweede keer een flinke plas water onder de binnen unit. De eerste keer schrok ik mij rot, maar na inspectie kon ik geen lek vinden. Dacht, zal wel met bijvullen gebeurd zijn.
Nu ligt er weer een flinke plas. Beide plassen zijn ontstaan na de boiler te hebben opgewarmd. Dus denk ik dat deze uit het overloop van de boiler afkomstig is. Dit had ik niet bedacht, en ook geen afvoer voor bedacht.
Is het mogelijk om hier een slang op aan te sluiten en deze in een afvoer te steken die onv. 1 meter boven de vloer is ?
(Een afvoer in het plavond van de slaapkamer is ook geen fraaie oplossing. :-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
simpelmuis schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:43:
[...]


Ik heb een sensor in de keuken, die heel in het begin de goede temperatuur aangaf (15 graden) Nu lees ik 44 graden. Tenminste, ik heb een thermo sensor geinstalleerd en aangesloten. Wat ik aflees weet ik natuurlijk niet precies.

Ik heb nu voor de tweede keer een flinke plas water onder de binnen unit. De eerste keer schrok ik mij rot, maar na inspectie kon ik geen lek vinden. Dacht, zal wel met bijvullen gebeurd zijn.
Nu ligt er weer een flinke plas. Beide plassen zijn ontstaan na de boiler te hebben opgewarmd. Dus denk ik dat deze uit het overloop van de boiler afkomstig is. Dit had ik niet bedacht, en ook geen afvoer voor bedacht.
Is het mogelijk om hier een slang op aan te sluiten en deze in een afvoer te steken die onv. 1 meter boven de vloer is ?
(Een afvoer in het plavond van de slaapkamer is ook geen fraaie oplossing. :-) )
De vraag kan zijn:
wat heb je waar op aangesloten en wat is er gekoppeld aan het venster waarin 44 staat afgebeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:42
Ik lees her en der mensen die de leidingen door de voormalige rookgasafvoer van de CV ketel hebben gemaakt. Ik ben dat ook van plan, maar met de isolatie die ik op het oog heb, zou per leiding al 100 - 120 mm dikte zijn, en dat past volgens mij toch nooit? Voor zover ik zie is de diameter van de dakdoorvoer max 125 mm, misschien zelfs 100 mm. Doen jullie dan een stukje met dunne isolatie in de dakdoorvoer o.i.d.? Of is de standaard isolatie van uponor afdoende voor buiten?

En aanvullend; mensen met ervaring om de uponor in zijn geheel zonder kniekoppelingen door een vertikale dakdoorvoer te krijgen? Dit om zo weinig mogelijk koppelingen te introduceren, maar buigen en daarna de dakdoorvoer van boven waterdicht zien te krijgen is wellicht een iets te grote uitdaging met 32 mm uponor.

[ Voor 31% gewijzigd door jurjen_g op 18-02-2023 14:21 ]


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:44
simpelmuis schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:43:
[...]


Ik heb een sensor in de keuken, die heel in het begin de goede temperatuur aangaf (15 graden) Nu lees ik 44 graden. Tenminste, ik heb een thermo sensor geinstalleerd en aangesloten. Wat ik aflees weet ik natuurlijk niet precies.

Ik heb nu voor de tweede keer een flinke plas water onder de binnen unit. De eerste keer schrok ik mij rot, maar na inspectie kon ik geen lek vinden. Dacht, zal wel met bijvullen gebeurd zijn.
Nu ligt er weer een flinke plas. Beide plassen zijn ontstaan na de boiler te hebben opgewarmd. Dus denk ik dat deze uit het overloop van de boiler afkomstig is. Dit had ik niet bedacht, en ook geen afvoer voor bedacht.
Is het mogelijk om hier een slang op aan te sluiten en deze in een afvoer te steken die onv. 1 meter boven de vloer is ?
(Een afvoer in het plavond van de slaapkamer is ook geen fraaie oplossing. :-) )
1. Als je niet weet wat je afleest, is het ook niet van belang of het 15 of 44° is. Maak eens een foto van je display waarop die temperatuur is te zien. Kijk eens op de remote naar het hoofdmenu > Systeem check > Watertemperaturen.

2. Nee, geen meter omhoog. De leiding is open bij het overdrukventiel bij de boiler. Er staat als het goed is onder geen druk op. Als er een meter van de vloer een afvoer zit, zit deze aan een rioolpijp naar beneden. Dan kun je deze ook vlak boven de vloer aftakken.

Op blz 72 van de Service Manual staat dat de afvoerbuis "continuous downward" moet met de koppeling met het riool in het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • simpelmuis
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-02 09:38
FransvWoerkom schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:47:
[...]

De software en hoofdprintplaat in monobloc en binnenunit zijn vrijwel gelijk. Dus de manuals zijn bijna identiek. Alleen heeft jouw wp een smart mode tankverwarming, de monoblocs niet. Er is ook een Service Manual voor jouw wp. Zoek op WH-ADC0309J.

Je kunt de sensors calibreren in het Maintenance Menu. Zie de Service Manual.

Ik weet niet wat de keuken zone is, maar als je zone 2 met de eigen thermostaat bedoelt, die temperatuur wordt niet doorgegeven aan de wp. In het display van de remote zie je daar de watertemperatuur.
Ik heb deze service manual, maar ik kan echt niets vinden over de calibratie van de "thermistor's"
https://tweakers.net/i/Pn21DdZinzXbDODpVSoFLomCj8A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aXPif8DEK9fEexkyx9hID0Vp.png?f=fotoalbum_large
FransvWoerkom schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:39:
[...]

1. Als je niet weet wat je afleest, is het ook niet van belang of het 15 of 44° is. Maak eens een foto van je display waarop die temperatuur is te zien. Kijk eens op de remote naar het hoofdmenu > Systeem check > Watertemperaturen.

2. Nee, geen meter omhoog. De leiding is open bij het overdrukventiel bij de boiler. Er staat als het goed is onder geen druk op. Als er een meter van de vloer een afvoer zit, zit deze aan een rioolpijp naar beneden. Dan kun je deze ook vlak boven de vloer aftakken.

Op blz 72 van de Service Manual staat dat de afvoerbuis "continuous downward" moet met de koppeling met het riool in het zicht.
Ok, hmm inderdaad. Gezien het volume normaal laag is, kan ik er een bakje er onder zetten met een condens pompje voor een airco ?.


Na een aantal malen door de configuratie gaan heb ik nu weer de juiste temperatuur voor de keuken.

https://tweakers.net/i/DtfaMd4Fts0146rWlDzJ775Hdu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SLfJW3ckPWlq1XzjNjqggyVT.jpg?f=fotoalbum_large


Maar om de een of andere reden verwacht hij nu ook in de kamer een externe thermistor ???

https://tweakers.net/i/R24KL-l9_OKEHVrBQlBoDPsZhiw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7M0JnfH0PfpMc96hqbzFd2xm.jpg?f=fotoalbum_large

Nu blijft de error weer even weg ??? Hmm.


Water temperaturen. (Ik heb de keuken op 25 graden ingesteld)
https://tweakers.net/i/qlY9v2j2L6QQ_rp6nNPMeePlTkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0aPlyQUedOeqXHcCUqnL4rNE.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/v7UC_u3pD9EPTnhi0Qx5WZSSTSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oQSPDPM6WwSjxA5nWcnShudE.jpg?f=fotoalbum_large


Is er een manier om alle settings de downloaden uit het apparaat, zodat ik de settings kan controleren zonder dit via het menu te doen ?

Bedankt voor de hulp.
Vriendelijke groeten,

Simpelmuis,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:55

ErikVers

e-Duurzaam

jurjen_g schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:55:
Ik lees her en der mensen die de leidingen door de voormalige rookgasafvoer van de CV ketel hebben gemaakt. Ik ben dat ook van plan, maar met de isolatie die ik op het oog heb, zou per leiding al 100 - 120 mm dikte zijn, en dat past volgens mij toch nooit? Voor zover ik zie is de diameter van de dakdoorvoer max 125 mm, misschien zelfs 100 mm. Doen jullie dan een stukje met dunne isolatie in de dakdoorvoer o.i.d.? Of is de standaard isolatie van uponor afdoende voor buiten?

En aanvullend; mensen met ervaring om de uponor in zijn geheel zonder kniekoppelingen door een vertikale dakdoorvoer te krijgen? Dit om zo weinig mogelijk koppelingen te introduceren, maar buigen en daarna de dakdoorvoer van boven waterdicht zien te krijgen is wellicht een iets te grote uitdaging met 32 mm uponor.
Mooiste is om vooral vanaf binnen ook door de doorvoer en uiteraard buiten goed te isoleren. Je komt in ieder geval zo aan 100mm minimaal (32mm MLB plus 9mm isolatie komt al op 50mm in totaal per leiding en is echt minimaal wat betreft isolatie. 20mm isolatie of meer is beter)

Ik vind dit wel een mooi exemplaar en dan werken met een knie stuk;

https://www.janwit.nl/kab...pO88Wx5IHqAcaAoS_EALw_wcB

Je zou deze kunnen gebruiken met weinig/ standaard uponor isolatie en dan waar je buiten bent nog verder na isoleren.

WP Panasonic 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” | Zonnepanelen zelf offerte calculeren en all in bijvoorbeeld voor €0,65per WP


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:34

CurlyMo

www.pilight.org

@simpelmuis ja, met de Heishamon

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:39
@simpelmuis ja met de cz-taw1

En de sensor setup… Zal wel op een andere bladzijde staan in jouw handleiding. Handlleidingen lezen is blijkbaar niet je dingetje.

https://tweakers.net/i/mX_JNe6tcHc3ETUnaBx9vTfZyXE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oFN97X7jzDh8NXzzOHGx4tnl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 88% gewijzigd door t.oswald op 18-02-2023 17:48 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
ErikVers schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:49:
[...]


Mooiste is om vooral vanaf binnen ook door de doorvoer en uiteraard buiten goed te isoleren. Je komt in ieder geval zo aan 100mm minimaal (32mm MLB plus 9mm isolatie komt al op 40mm in totaal per leiding en is echt minimaal wat betreft isolatie. 20mm isolatie of meer is beter)

Ik vind dit wel een mooi exemplaar en dan werken met een knie stuk;

https://www.janwit.nl/kab...pO88Wx5IHqAcaAoS_EALw_wcB

Je zou deze kunnen gebruiken met weinig/ standaard uponor isolatie en dan waar je buiten bent nog verder na isoleren.
wordt het dan niet 32 + 9 + 9 = 50mm ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • simpelmuis
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-02 09:38
t.oswald schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:42:
@simpelmuis ja met de cz-taw1

En de sensor setup… Zal wel op een andere bladzijde staan in jouw handleiding. Handlleidingen lezen is blijkbaar niet je dingetje.

[Afbeelding]
Daar heb je wel gelijk in. Het is de leeftijd denk ik. Ik heb al wel wat manuals gelezen. Ben hier al een jaar mee bezig.
echter iets vinden in een engelse manual enige honderden pagina's is best lastig.
Ook het zoeken lukt dan niet, als je niet de juiste benaming kent. Sensor -> thermistor -> actuator ????

En vervolgens kan ik not steeds het maintenance menu niet vinden. Het zal ook wel ergens staan.
Ga ik morgen verder naar zoeken.

Reuze bedankt,
Groeten,
Simpelmuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:55

ErikVers

e-Duurzaam

Gary199 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 18:26:
[...]


wordt het dan niet 32 + 9 + 9 = 50mm ?
Jaaa uiteraard, thanks, ik heb hem aangepast: weekend denk ik…

WP Panasonic 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” | Zonnepanelen zelf offerte calculeren en all in bijvoorbeeld voor €0,65per WP


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:55

ErikVers

e-Duurzaam

simpelmuis schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 18:45:
[...]


Daar heb je wel gelijk in. Het is de leeftijd denk ik. Ik heb al wel wat manuals gelezen. Ben hier al een jaar mee bezig.
echter iets vinden in een engelse manual enige honderden pagina's is best lastig.
Ook het zoeken lukt dan niet, als je niet de juiste benaming kent. Sensor -> thermistor -> actuator ????

En vervolgens kan ik not steeds het maintenance menu niet vinden. Het zal ook wel ergens staan.
Ga ik morgen verder naar zoeken.

Reuze bedankt,
Groeten,
Simpelmuis.
Dat menu hoef je niet te zoeken; je komt daar door de toetscombinatie voor 5sec te gebruiken die t oswald in zijn afbeelding meestuurde op de rechterpagina.

👍

WP Panasonic 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” | Zonnepanelen zelf offerte calculeren en all in bijvoorbeeld voor €0,65per WP


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:39
simpelmuis schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 18:45:
[...]


Daar heb je wel gelijk in. Het is de leeftijd denk ik. Ik heb al wel wat manuals gelezen. Ben hier al een jaar mee bezig.
echter iets vinden in een engelse manual enige honderden pagina's is best lastig.
Ook het zoeken lukt dan niet, als je niet de juiste benaming kent. Sensor -> thermistor -> actuator ????

En vervolgens kan ik not steeds het maintenance menu niet vinden. Het zal ook wel ergens staan.
Ga ik morgen verder naar zoeken.

Reuze bedankt,
Groeten,
Simpelmuis.
Niet zoeken, toetsen indrukken…….

https://tweakers.net/i/N3AGFnRE_s_UO4dRsgnCGJ8_cTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vq3a028bbkEPV0aInfPD8N1X.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-03 20:17
Ik probeer een CN-CNT stekkertje te maken. Ik wil de Heishamon koppelen met aparte 5v voeding, en de originele kabel van de CZ-TAW1 intact laten. Het lukt niet goed, heb ook niet de goede krimptang. Een CN-NMODE stekkertje kon ik kant en klaar kopen met een stuk bedrading voorgemonteerd, om aan een een vieraderig kabeltje te solderen. Maar zoiets kan ik niet vinden met en CN-CNT stekkertje.

Heeft iemand een tip voor het kopen van een vervangende CZ-TAW1-kabel, het kopen van een CN-CNT met een stukje bedrading voorgemonteerd, of desnoods een tip om zelf voor niet teveel geld een CN-CNT aansluiting te maken? Alvast dank!

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22


Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:34

CurlyMo

www.pilight.org

Tiesert schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:20:
Ik probeer een CN-CNT stekkertje te maken. Ik wil de Heishamon koppelen met aparte 5v voeding, en de originele kabel van de CZ-TAW1 intact laten. Het lukt niet goed, heb ook niet de goede krimptang. Een CN-NMODE stekkertje kon ik kant en klaar kopen met een stuk bedrading voorgemonteerd, om aan een een vieraderig kabeltje te solderen. Maar zoiets kan ik niet vinden met en CN-CNT stekkertje.

Heeft iemand een tip voor het kopen van een vervangende CZ-TAW1-kabel, het kopen van een CN-CNT met een stukje bedrading voorgemonteerd, of desnoods een tip om zelf voor niet teveel geld een CN-CNT aansluiting te maken? Alvast dank!
Volgens mij heb ik nog wel de spullen liggen. Dan kan ik wel zo'n kabeltje voor je maken. Ik zal maandag even voor je kijken.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.


Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • simpelmuis
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-02 09:38
t.oswald schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:29:
[...]

Niet zoeken, toetsen indrukken…….

[Afbeelding]
Reuze bedankt. Gevonden. Dat zijn zo van die dingen he.
Kon hem twee graden bijstellen. Nu wijkt hij nog maar 1 graad af, maar daar kan ik wel mee leven.

Groeten,

Simpelmuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-03 20:17
CurlyMo schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:44:
[...]

Volgens mij heb ik nog wel de spullen liggen. Dan kan ik wel zo'n kabeltje voor je maken. Ik zal maandag even voor je kijken.
Dat zou natuurlijk geweldig zijn @CurlyMo !
Uiteraard bereid kosten te vergoeden.

[ Voor 6% gewijzigd door Tiesert op 18-02-2023 23:40 ]

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22


Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:11
Sinds gisteren nu ook de boiler aangesloten (en de gaskraan definitief dicht!). De basis lijkt goed te gaan, de 3-wegkleppen gaan om en de boiler warmt op. Zijn er nog tips & tricks aangaande DHW instellingen?

Ik heb nu:

TOP4 Operating_Mode_State 4 Heat+DHW
TOP9 DHW_Target_Temp 50 °C
TOP22 DHW_Heat_Delta -8 K
TOP23 Heat_Delta 6 K
TOP25 DHW_Holiday_Shift_Temp -15 K
TOP58 DHW_Heater_State 0 Blocked
TOP58 DHW_Heater_State 1 Free
TOP70 Sterilization_Temp 65 °C
TOP71 Sterilization_Max_Time 10 Minutes
TOP96 Heater_Delay_Time 20 Minutes
TOP97 Heater_Start_Delta -5 K
TOP98 Heater_Stop_Delta -2 K
TOP100 DHW_Installed 1 Enabled

Update: Ik kwam er achter dat voor een legionella run op 't externe element (in de boiler) de DHW_Heater_State vrijgegeven moet worden.

[ Voor 13% gewijzigd door blb4 op 21-02-2023 00:10 . Reden: TOP58 (DHW_Heater_State) moet op 1 (Free) voor Legionella run op externe heater ]

Panasonic 7kW WP met boiler & Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20, gasloos '23


Acties:
  • +2 Henk 'm!

  • ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:55

ErikVers

e-Duurzaam

blb4 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 01:10:
Sinds gisteren nu ook de boiler aangesloten (en de gaskraan definitief dicht!). De basis lijkt goed te gaan, de 3-wegkleppen gaan om en de boiler warmt op. Zijn er nog tips & tricks aangaande DHW instellingen?

Ik heb nu:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
TOP4    Operating_Mode_State    4   Heat+DHW
TOP9    DHW_Target_Temp 50  °C
TOP22   DHW_Heat_Delta  -8  K
TOP23   Heat_Delta  6   K
TOP25   DHW_Holiday_Shift_Temp  -15 K
TOP58   DHW_Heater_State    0   Blocked
TOP70   Sterilization_Temp  65  °C
TOP71   Sterilization_Max_Time  10  Minutes
TOP96   Heater_Delay_Time   20  Minutes
TOP97   Heater_Start_Delta  -5  K
TOP98   Heater_Stop_Delta   -2  K
TOP100  DHW_Installed   1   Enabled
Meeste heb je al goed staan. Adviseer altijd om via klokprogramma de nachten het DHW programma uit te houden. 23:00-10:00 bijvoorbeeld en heb privé zelfs 23:00-15:00 uit en dat gaat hier goed.

Je kan ook kiezen voor lagere target temp in één van die genoemde periode.

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 19-02-2023 08:35 ]

WP Panasonic 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” | Zonnepanelen zelf offerte calculeren en all in bijvoorbeeld voor €0,65per WP


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:05
SWW op hoogte?

Mijn SWW tank komt in een vrij kleine ruimte, die gedeeld moet worden met andere toepassingen (spoelbakje, wasmachine, droger etc). De ruimte b x d x h 170x270x220. De SWW komt langs de wand van 270, en wordt later geïntegreerd in een wasmachinekast/keukenmeubel

De WPS300 is 180cm. De ruimte erboven is niet echt nuttig. Ik speel nu met het idee om de tank op een sokkel van +- 40cm te plaatsen, zodat ik eronder de driewegklep en eventuele spareparts kan plaatsen. De leidingen komen hier in dat geval dan ook door de vloer naar boven.

Kennen jullie voorbeelden, of voordelen/nadelen ervan?

Werken met hout en staal is geen probleem, dus het praktische punt van het hoge gewicht is bij mij geen bezwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:05

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Laro schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:20:
SWW op hoogte?

Mijn SWW tank komt in een vrij kleine ruimte, die gedeeld moet worden met andere toepassingen (spoelbakje, wasmachine, droger etc). De ruimte b x d x h 170x270x220. De SWW komt langs de wand van 170, en wordt later geïntegreerd in een wasmachinekast/keukenmeubel

De WPS300 is 180cm. De ruimte erboven is niet echt nuttig. Ik speel nu met het idee om de tank op een sokkel van +- 40cm te plaatsen, zodat ik eronder de driewegklep en eventuele spareparts kan plaatsen. De leidingen komen hier in dat geval dan ook door de vloer naar boven.

Kennen jullie voorbeelden, of voordelen/nadelen ervan?

Werken met hout en staal is geen probleem, dus het praktische punt van het hoge gewicht is bij mij geen bezwaar.
Sounds like a plan. Plaats er een wasmachine bak onder met afvoer, mocht er iets lekken dan kan het afgevoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

buzzlightyear schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:22:
[...]

Sounds like a plan. Plaats er een wasmachine bak onder met afvoer, mocht er iets lekken dan kan het afgevoerd worden.
Wat moet er lekken dan? En mocht het lekken dan valt het juist bijna nooit op met een lekbak met afvoer op het riool.

18950Wp🌞, Atlantic Explorer 270V3💧, Pana-mono WP5🔥.


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:05
Het gaat me niet zozeer om het lekwater op te vangen, maar meer om ruimte te besparen. Ik kan de driewegklep ook in het gootsteenkastje plaatsen, maar dat is beter bruikbare ruimte dan een ruimte ónder de SWW. Ook zit ik dan 2mtr verderop, en moet ik vervolgens weer 2mtr terug. Andere optie is erboven, maar dan moet ik éérst omhoog en dan weer omlaag.

In sommige ruimtes moet je efficiënt omgaan met de kubieke decimeters :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Laro schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:32:
[...]


Het gaat me niet zozeer om het lekwater op te vangen, maar meer om ruimte te besparen. Ik kan de driewegklep ook in het gootsteenkastje plaatsen, maar dat is beter bruikbare ruimte dan een ruimte ónder de SWW. Ook zit ik dan 2mtr verderop, en moet ik vervolgens weer 2mtr terug. Andere optie is erboven, maar dan moet ik éérst omhoog en dan weer omlaag.

In sommige ruimtes moet je efficiënt omgaan met de kubieke decimeters :-)
Reactie was ook niet voor jou bedoeld.
Klinkt goed en logisch hoe je het wil doen, lijkt mij een prima oplossing als je rekening houd met het gewicht wat er op komt.

18950Wp🌞, Atlantic Explorer 270V3💧, Pana-mono WP5🔥.


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
Laro schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:20:
SWW op hoogte?

Mijn SWW tank komt in een vrij kleine ruimte, die gedeeld moet worden met andere toepassingen (spoelbakje, wasmachine, droger etc). De ruimte b x d x h 170x270x220. De SWW komt langs de wand van 270, en wordt later geïntegreerd in een wasmachinekast/keukenmeubel

De WPS300 is 180cm. De ruimte erboven is niet echt nuttig. Ik speel nu met het idee om de tank op een sokkel van +- 40cm te plaatsen, zodat ik eronder de driewegklep en eventuele spareparts kan plaatsen. De leidingen komen hier in dat geval dan ook door de vloer naar boven.

Kennen jullie voorbeelden, of voordelen/nadelen ervan?

Werken met hout en staal is geen probleem, dus het praktische punt van het hoge gewicht is bij mij geen bezwaar.
misschien beter => 60cm ? In 40 cm is het lastig werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-03 20:17
Laro schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:20:
SWW op hoogte?

Mijn SWW tank komt in een vrij kleine ruimte, die gedeeld moet worden met andere toepassingen (spoelbakje, wasmachine, droger etc). De ruimte b x d x h 170x270x220. De SWW komt langs de wand van 270, en wordt later geïntegreerd in een wasmachinekast/keukenmeubel

De WPS300 is 180cm. De ruimte erboven is niet echt nuttig. Ik speel nu met het idee om de tank op een sokkel van +- 40cm te plaatsen, zodat ik eronder de driewegklep en eventuele spareparts kan plaatsen. De leidingen komen hier in dat geval dan ook door de vloer naar boven.

Kennen jullie voorbeelden, of voordelen/nadelen ervan?

Werken met hout en staal is geen probleem, dus het praktische punt van het hoge gewicht is bij mij geen bezwaar.
Ik ben daar een half jaar geleden mee begonnen. Een stevige houten stellage gemaakt om de 300L boiler op te zetten. Uiteindelijk heb ik ervan afgezien. De stellage moest dusdanog sterk zijn dat er door het hout toch veel ruimte verloren ging, en ik vond het spannend om 300L water op hoogte te zetten op een eigen constructie. Uiteindelijk dus gewoon op de grond gezet met een plank met spullen er bovenop, en erboven de 3-wegklep en leidingen. Gaf me een beter gevoel en de houtkachel was ook blij met deze keuze.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
Tiesert schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:47:
[...]

Ik ben daar een half jaar geleden mee begonnen. Een stevige houten stellage gemaakt om de 300L boiler op te zetten. Uiteindelijk heb ik ervan afgezien. De stellage moest dusdanog sterk zijn dat er door het hout toch veel ruimte verloren ging, en ik vond het spannend om 300L water op hoogte te zetten op een eigen constructie. Uiteindelijk dus gewoon op de grond gezet met een plank met spullen er bovenop, en erboven de 3-wegklep en leidingen. Gaf me een beter gevoel en de houtkachel was ook blij met deze keuze.
Een houten bok met 60x40 mm poten en haaks gecontrueerd, zakt geen 300kg doorheen, mits voorzien van voldoende 3-hoeken. 22mm m.plex plaat er op en is dan niet meer dan een klein klusje. Eventueel achterkant en zijkanten half dicht zetten met 15mm m.plex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:11
Bij mij staat hij ook op een heel klein plekje op zolder, maar precies voldoende hoogte. Schoenlepel nodig om ook alles eromheen weer op z’n plek te krijgen. Ik heb houten vloeren, hij staat tegen een muur waarin de balken steunen, boven een balk en ik heb er eerst een 18 mm multiplex plaat opgelegd die op 3 balken steunt. Die 250 kg (192 liter + 50 kg eigen gewicht) komt niet naar beneden.

Was wel ook wat verbaasd dat zo’n boiler maar op 3 lullige plastic draaisteuntjes staat.

Panasonic 7kW WP met boiler & Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20, gasloos '23


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:11
ErikVers schreef op zondag 19 februari 2023 @ 08:33:
[...]


Meeste heb je al goed staan. Adviseer altijd om via klokprogramma de nachten het DHW programma uit te houden. 23:00-10:00 bijvoorbeeld en heb privé zelfs 23:00-15:00 uit en dat gaat hier goed.

Je kan ook kiezen voor lagere target temp in één van die genoemde periode.
Dank, dat had ik nog ff niet op m’n netvlies staan, de tijd voor DHW beperken. Ik zag ‘m al te pas en te onpas DHW produceerden.

Panasonic 7kW WP met boiler & Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20, gasloos '23


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:33
Tiesert schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:20:
Ik probeer een CN-CNT stekkertje te maken. Ik wil de Heishamon koppelen met aparte 5v voeding, en de originele kabel van de CZ-TAW1 intact laten. Het lukt niet goed, heb ook niet de goede krimptang. Een CN-NMODE stekkertje kon ik kant en klaar kopen met een stuk bedrading voorgemonteerd, om aan een een vieraderig kabeltje te solderen. Maar zoiets kan ik niet vinden met en CN-CNT stekkertje.

Heeft iemand een tip voor het kopen van een vervangende CZ-TAW1-kabel, het kopen van een CN-CNT met een stukje bedrading voorgemonteerd, of desnoods een tip om zelf voor niet teveel geld een CN-CNT aansluiting te maken? Alvast dank!
Mocht dat helpen; ik heb nog een kabeltje van de heishamon van 1m lengte over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:11
Nog even een vraag over ontluchten van de spiraal in de boiler. Bij mij is dit ‘t hoogste punt van mijn installatie dus ik heb er maar zo’n automatische ontluchter geplaatst, direct bij het boilervat. Nu merkt ik dat ik meer had moeten voordenken ipv nadenken; die spiraal blijft natuurlijk net zo warm als het boilerwater en die ontluchter dus ook en is wat lastig te isoleren. Is er een slimmere manier?
https://tweakers.net/i/CfTtmby1RpoV44e1Tv52htPM7l4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/53PFHLtVQF3751CreVsDkDm7.jpg?f=fotoalbum_large

O ja, die plug er boven (aansluiting tbv warm water circulatie) is natuurlijk ook 50 graden. Ook maar met iets isoleren denk ik.

[ Voor 38% gewijzigd door blb4 op 19-02-2023 12:50 ]

Panasonic 7kW WP met boiler & Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20, gasloos '23


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
blb4 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:51:
Nog even een vraag over ontluchten van de spiraal in de boiler. Bij mij is dit ‘t hoogste punt van mijn installatie dus ik heb er maar zo’n automatische ontluchter geplaatst, direct bij het boilervat. Nu merkt ik dat ik meer had moeten voordenken ipv nadenken; die spiraal blijft natuurlijk net zo warm als het boilerwater en die ontluchter dus ook en is wat lastig te isoleren. Is er een slimmere manier?
[Afbeelding]

O ja, die plug er boven (aansluiting tbv warm water circulatie) is natuurlijk ook 50 graden. Ook maar met iets isoleren denk ik.
Isolatiemateriaal er omheen en dan een plastic zak, dichtbinden en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:11
Gary199 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:47:
[...]


Isolatiemateriaal er omheen en dan een plastic zak, dichtbinden en klaar.
Dat is idd de makkelijkste weg. Heb hier wel genoeg buisisolatie liggen van verschillende afmetingen, kan 't vrij netjes inpakken allemaal. Waarom die plastic zak?

Panasonic 7kW WP met boiler & Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20, gasloos '23


Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
blb4 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:51:
[...]

Dat is idd de makkelijkste weg. Heb hier wel genoeg buisisolatie liggen van verschillende afmetingen, kan 't vrij netjes inpakken allemaal. Waarom die plastic zak?
Isoleren is vooral de lucht tussen/in de materialen op zijn plaats houden. Denk bijv. aan isolatie glas.
De lucht in het gehele huis moet ook binnen de buitenste schil blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-05 08:55
Ik vind het nog altijd moeilijk om een duidelijk beeld te krijgen van de total cost of ownership van de Panasonic 9kw monoblock en de terugverdientijd.

Ik ben bezig met een renovatie woning bj1970. Ik wil een vloeroppervlakte van 62m2 op de begane vloer verwarmen met vloerverwarming. (boven verdieping met lucht-lucht WP). Het blijft gissen voor mij hoeveel Kw ik nodig heb. Is het laten maken van een warmteverlies rekening een must?

Heeft er iemand een voorbeeld berekening of een website met goeie handvaten over hoe ik deze cost of ownership berekening kan maken? Ik ben handig, kan ik de onderhoud zelf uitvoeren? Misschien handig om in de beginpost een titel te schrijven wat het jaarlijks onderhoud inhoud?

[ Voor 13% gewijzigd door psycho-realm op 19-02-2023 13:16 . Reden: toevoegde info ]


Acties:
  • +3 Henk 'm!

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-05 12:52

Carboy54

Warmtepomponline

psycho-realm schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:14:
Ik vind het nog altijd moeilijk om een duidelijk beeld te krijgen van de total cost of ownership van de Panasonic 9kw monoblock en de terugverdientijd.

Ik ben bezig met een renovatie woning bj1970. Ik wil een vloeroppervlakte van 62m2 op de begane vloer verwarmen met vloerverwarming. (boven verdieping met lucht-lucht WP). Het blijft gissen voor mij hoeveel Kw ik nodig heb. Is het laten maken van een warmteverlies rekening een must?

Heeft er iemand een voorbeeld berekening of een website met goeie handvaten over hoe ik deze cost of ownership berekening kan maken? Ik ben handig, kan ik de onderhoud zelf uitvoeren? Misschien handig om in de beginpost een titel te schrijven wat het jaarlijks onderhoud inhoud?
Onderhoud is minimaal. Filter reinigen en net als de auto maandelijks poetsen 🤣

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
psycho-realm schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:14:
Ik vind het nog altijd moeilijk om een duidelijk beeld te krijgen van de total cost of ownership van de Panasonic 9kw monoblock en de terugverdientijd.

Ik ben bezig met een renovatie woning bj1970. Ik wil een vloeroppervlakte van 62m2 op de begane vloer verwarmen met vloerverwarming. (boven verdieping met lucht-lucht WP). Het blijft gissen voor mij hoeveel Kw ik nodig heb. Is het laten maken van een warmteverlies rekening een must?

Heeft er iemand een voorbeeld berekening of een website met goeie handvaten over hoe ik deze cost of ownership berekening kan maken? Ik ben handig, kan ik de onderhoud zelf uitvoeren? Misschien handig om in de beginpost een titel te schrijven wat het jaarlijks onderhoud inhoud?
Onderdeel van goede handvatten is o.m. de Koevlaas norm waarbij ik ter meerdere veiligheid het cijfer 8 zou vervangen door een 9.
En bij uitkomst van => 6kW m.b.t. een Panasonic dien je naar een 9kW te grijpen om zonder problemen de winter door te komen.
Het inzakken van vermogen rond het vriespunt plus ontdooi tijd maakt dat noodzakelijk. Let op ! Minimum vermogen bij -8 graden C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:36

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@psycho-realm Op grond van welke aannames heb je een 9 kW gekozen?
Behalve de hierboven genoemde "Koevlaas formule" zijn er ook een aantal websites
welke je kunnen helpen een warmtepomp te dimensioneren of het warmteverlies op de b.g te schatten.
Bijvoorbeeld: https://warmtepomp-panel.nl/transmissie_gas.html
Je kan een beetje met de "berekeningen/schattingen" spelen.
(Naar mijn mening is de uiteindelijk voorgestelde selectie aan warmtepompen niet representatief en verre van actueel of volledig.)
Voor een "poor man's" schatting van het warmteverlies:
https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekening

[ Voor 30% gewijzigd door dunklefaser op 19-02-2023 13:43 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:11
Gary199 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:01:
[...]


Isoleren is vooral de lucht tussen/in de materialen op zijn plaats houden. Denk bijv. aan isolatie glas.
De lucht in het gehele huis moet ook binnen de buitenste schil blijven.
Aha, kierdichting. Zeg dat dan 8)

Panasonic 7kW WP met boiler & Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20, gasloos '23


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-05 08:55
dunklefaser schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:38:
@psycho-realm Op grond van welke aannames heb je een 9 kW gekozen?
Behalve de hierboven genoemde "Koevlaas formule" zijn er ook een aantal websites
welke je kunnen helpen een warmtepomp te dimensioneren of het warmteverlies op de b.g te schatten.
Bijvoorbeeld: https://warmtepomp-panel.nl/transmissie_gas.html
Je kan een beetje met de "berekeningen/schattingen" spelen.
(Naar mijn mening is de uiteindelijk voorgestelde selectie aan warmtepompen niet representatief en verre van actueel of volledig.)
Voor een "poor man's" schatting van het warmteverlies:
https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekening
https://tweakers.net/i/4Hr_RUpgpUpJXDMvbRo52Y9Z6no=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZPbyRlgK1UAjRKX7vBX5DrZP.png?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/4erT1CP7zSHSOZc_y0KkcKxT_cY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lZuAjsXLwseq3gpfMUkxh8V3.png?f=fotoalbum_large

Ik heb bouw-energie.be gebruikt. Ik maak dit soort berekeningen normaal nooit dus een fout zit in een klein hoekje. Aangezien het om een totaal renovatie gaat (ook vernieuwen van glas en plaatsen van isolatie) vraag ik me af in hoeverre de Koevlaas formule geschikt is.

Een poosje geleden een offerte opgevraagd en daar kwamen ze met WH-MDC09J3E5 Aquarea 9Kwh 1 fase. Deze zou kunnen terug moduleren naar 6kw zonder nadelig effect. De verkoper gaf aan dat je beter iets overcapaciteit kon hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-05 08:55
Gary199 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:30:
[...]


Onderdeel van goede handvatten is o.m. de Koevlaas norm waarbij ik ter meerdere veiligheid het cijfer 8 zou vervangen door een 9.
En bij uitkomst van => 6kW m.b.t. een Panasonic dien je naar een 9kW te grijpen om zonder problemen de winter door te komen.
Het inzakken van vermogen rond het vriespunt plus ontdooi tijd maakt dat noodzakelijk. Let op ! Minimum vermogen bij -8 graden C
Ik ben bezig met totaal renovatie. Na isoleren, HR++ glas, vloer isolatie en vloer verwarming is de Koevlaas toch moeilijk toe te passen.

Maar het verschil tussen 6kw en 9kw (na subsidie) is niet heel groot. Een verkoper gaf aan dat de 9kw naar 6kw kan moduleren. Ben je dan niet stom als je voor het zekere niet de 9kw neemt?

[ Voor 9% gewijzigd door psycho-realm op 19-02-2023 14:20 ]


Acties:
  • +2 Henk 'm!

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-05 12:52

Carboy54

Warmtepomponline

psycho-realm schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:18:
[...]


[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb bouw-energie.be gebruikt. Ik maak dit soort berekeningen normaal nooit dus een fout zit in een klein hoekje. Aangezien het om een totaal renovatie gaat (ook vernieuwen van glas en plaatsen van isolatie) vraag ik me af in hoeverre de Koevlaas formule geschikt is.

Een poosje geleden een offerte opgevraagd en daar kwamen ze met WH-MDC09J3E5 Aquarea 9Kwh 1 fase. Deze zou kunnen terug moduleren naar 6kw zonder nadelig effect. De verkoper gaf aan dat je beter iets overcapaciteit kon hebben.
De 9 Kw moduleert terug naar ongeveer 2 Kw warmteafgifte en geen 6 Kw! gelijk aan de 5 en 7 J series

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-05 08:55
Herw76 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:34:
[...]

Is niet voor in de grond .
Maar Duitse prijzen zijn goed
Ik zag bij Bauhaus in DE ook goedkope 160mm leidingen. Ik zoek alleen nog naar hoogwaardige betaalbare isolatie.
https://www.bauhaus.info/kg-rohre/kg-rohr/p/13260586

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:05

buzzlightyear

To infinity and beyond...

klump4u schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:29:
[...]

Wat moet er lekken dan? En mocht het lekken dan valt het juist bijna nooit op met een lekbak met afvoer op het riool.
In principe niets 🙂. Was puur algemene tip. Mocht er iets gaan lekken dan komt het in de bak. Uitgangspunt is uiteraard dat het niet lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
blb4 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:42:
[...]

Aha, kierdichting. Zeg dat dan 8)
zoveel fantasie heb ik niet :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
psycho-realm schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:19:
[...]


Ik ben bezig met totaal renovatie. Na isoleren, HR++ glas, vloer isolatie en vloer verwarming is de Koevlaas toch moeilijk toe te passen.

Maar het verschil tussen 6kw en 9kw (na subsidie) is niet heel groot. Een verkoper gaf aan dat de 9kw naar 6kw kan moduleren. Ben je dan niet stom als je voor het zekere niet de 9kw neemt?
Schat z.g.m. de verschillen in transmissieverlies en becijfer de meer-capaciteit van de vloerverwarming t.o.v. radiatoren.
Op basis van de capaciteit van de radiatoren moet je redelijk het gasverbruik over de ruimtes kunnen verdelen maar Koevlaas is uiteraard gerelateerd aan totaal verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
psycho-realm schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:14:
Ik vind het nog altijd moeilijk om een duidelijk beeld te krijgen van de total cost of ownership van de Panasonic 9kw monoblock en de terugverdientijd.

Ik ben bezig met een renovatie woning bj1970. Ik wil een vloeroppervlakte van 62m2 op de begane vloer verwarmen met vloerverwarming. (boven verdieping met lucht-lucht WP). Het blijft gissen voor mij hoeveel Kw ik nodig heb. Is het laten maken van een warmteverlies rekening een must?

Heeft er iemand een voorbeeld berekening of een website met goeie handvaten over hoe ik deze cost of ownership berekening kan maken? Ik ben handig, kan ik de onderhoud zelf uitvoeren? Misschien handig om in de beginpost een titel te schrijven wat het jaarlijks onderhoud inhoud?
-
Becijfer de investeringen voor een gasketel en een WP
Deel de investeringen door 15 ( jaren ) , resultaat is jaarlijkse afschrijvingen.
Becijfer het jaarlijkse gasverbruik. Vermenigvuldig de uitkomst met 8,8
De uitkomst hiervan is het veronderstelde verbruik in kWh.
Vermenigvuldig het jaarlijkse verbruik in m3 met een m3-prijs.
De uitkomst hiervan is het jaarlijkse gas-verbruik in Euro's voor de gasketel

Deel het berekende verbruik in kWh door 3.6 /4.0 ( veronderstelde (jaar) COP )
Vermenigvuldig deze uitkomst met de verwachte elektra-prijs.
De uitkomst is het veronderstelde jaarlijkse elektra-verbruik in Euro's voor de WP.
Zorg er voor dat de gehanteerde uitgangspunten gas<-> elektra zuiver zijn
en het geen "appels en peren"wordt als het op vergelijken aankomt.

Jaarlijks onderhoud Ketel/WP veronderstellen als zijnde gelijk en buiten de vergelijking houden.

NB
Het cijfer 8 in de Koevlaas norm ademt n.m.m. de veronderstelling van zuiniger verwarmen met een WP dan met aardgas.

[ Voor 3% gewijzigd door Gary199 op 19-02-2023 16:10 ]


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:34

CurlyMo

www.pilight.org

Tiesert schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:20:
Ik probeer een CN-CNT stekkertje te maken.
Je zoekt toch de 4 pin stekker, niet de 5 pin? De 5 pin zit namelijk standaard al bij de HeishaMon, de 4 pin niet.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-05 11:10
Als onderdeel van ons grote renovatieproject ook een Monobloc WP (9KW) besteld.
Gisteren het nieuws gekregen van groene-energiewinkel dat de levertijd voor de 1-fase nog steeds dramatisch is maar dat we nu kunnen wisselen naar een 3-F model (ook 9KW).


Historisch gasverbruik in de woning was er niet dus het is even een gepuzzel geweest over het te kiezen vermogen. Berekend dat er straks ~160M2 vloerverwarming is (10cm H.o.h.) dus we het minimale vermogen wel kwijt kunnen in de vloer als ik kijk naar alle warmteverlies berekeningen online.

Onder de noemer; eieren voor je geld kiezen hebben we de bestelling nu omgezet naar het 3-F model en deze zal begin volgende week al geleverd worden! Mocht deze toch te overbemeten zijn dan verkopen we deze wel weer t.z.t. Hij is wat duurder dan het 1F model maar goed. You win some and you lose some :P

Nu duurt het nog wel even voor ik alles kan aansluiten, de unit komt op de aanbouw te staan maar deze staat pas midden juni. Om wel alles voor te bereiden loop ik tegen wat zaken aan:

Dit is de geplande situatie:
  • Monobloc op uitbouw (BG niveau, dijkhuis)
  • SWW vat (300L) op zolder
  • 1e, BG en souterrain krijgen vloerverwarming met eigen verdelers
Nu concreet mijn vraag qua aansluiten, ik kan het online of in de guides niet goed vinden: moeten de verdelers per verdieping een pomp hebben of krijgt de WP het wel rondgepompt? En hoe kan je het beste de 3-wegklep aansluiten naar de verschillende verdelers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:11
Mauritio schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:32:
Als onderdeel van ons grote renovatieproject ook een Monobloc WP (9KW) besteld.
Gisteren het nieuws gekregen van groene-energiewinkel dat de levertijd voor de 1-fase nog steeds dramatisch is maar dat we nu kunnen wisselen naar een 3-F model (ook 9KW).


Historisch gasverbruik in de woning was er niet dus het is even een gepuzzel geweest over het te kiezen vermogen. Berekend dat er straks ~160M2 vloerverwarming is (10cm H.o.h.) dus we het minimale vermogen wel kwijt kunnen in de vloer als ik kijk naar alle warmteverlies berekeningen online.

Onder de noemer; eieren voor je geld kiezen hebben we de bestelling nu omgezet naar het 3-F model en deze zal begin volgende week al geleverd worden! Mocht deze toch te overbemeten zijn dan verkopen we deze wel weer t.z.t. Hij is wat duurder dan het 1F model maar goed. You win some and you lose some :P

Nu duurt het nog wel even voor ik alles kan aansluiten, de unit komt op de aanbouw te staan maar deze staat pas midden juni. Om wel alles voor te bereiden loop ik tegen wat zaken aan:

Dit is de geplande situatie:
  • Monobloc op uitbouw (BG niveau, dijkhuis)
  • SWW vat (300L) op zolder
  • 1e, BG en souterrain krijgen vloerverwarming met eigen verdelers
Nu concreet mijn vraag qua aansluiten, ik kan het online of in de guides niet goed vinden: moeten de verdelers per verdieping een pomp hebben of krijgt de WP het wel rondgepompt? En hoe kan je het beste de 3-wegklep aansluiten naar de verschillende verdelers?
Normaal gesproken maak je er 1 systeem (zone) van en heb je geen 3-wegkleppen naar de verschillende verdelers. Je hebt 1 3-wegklep nodig voor de boiler. De pomp in de WP krijgt de boel wel rond, er zijn geen extra pompen nodig.

Panasonic 7kW WP met boiler & Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20, gasloos '23


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-03 20:17
CurlyMo schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:15:
[...]

Je zoekt toch de 4 pin stekker, niet de 5 pin? De 5 pin zit namelijk standaard al bij de HeishaMon, de 4 pin niet.
Ik zoek de 5-pin (met stukje kabel eraan). Ik heb nu twee kabels in gebruik op de Pana:
  1. de huidige originele CN-CNT kabel waarmee de CZ-TAW1 is aangesloten.
  2. de huidige CN-NMODE - CN-CNT kabel waarmee de Heishamon in Listen-Only modus is aangesloten.
De eerste wil ik intact laten. Deze hoort bij de CZ-TAW1, ik wil snel kunnen wisselen, en ik wil hem dus niet aanpassen voor gebruik met externe 5V voeding. De tweede kan ik niet gebruiken als ik de Heishamon actief wil maken (dus uit de Listen-Only modus halen), want heeft aan 1 kant de verkeerde stekker.

Ik heb dus een stukje kabel met CN-CNT nodig om aan mijn eigen Heishamon kabel te solderen. Het lijkt erop dat @Diedo70 een stuk kabel met CN-CNT gemonteerd heeft liggen. Ik ben met hem in contact hierover, maar weet nog niet of het gaat lukken. Zou mooi zijn als iemand kan helpen (bereid om vergoeding te betalen natuurlijk) want mij lukt het niet om zelf te maken en ik kan het ook nergens op Amazon vinden.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:53
Tiesert schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:18:
[...]

Ik zoek de 5-pin (met stukje kabel eraan). Ik heb nu twee kabels in gebruik op de Pana:
  1. de huidige originele CN-CNT kabel waarmee de CZ-TAW1 is aangesloten.
  2. de huidige CN-NMODE - CN-CNT kabel waarmee de Heishamon in Listen-Only modus is aangesloten.
De eerste wil ik intact laten. Deze hoort bij de CZ-TAW1, ik wil snel kunnen wisselen, en ik wil hem dus niet aanpassen voor gebruik met externe 5V voeding. De tweede kan ik niet gebruiken als ik de Heishamon actief wil maken (dus uit de Listen-Only modus halen), want heeft aan 1 kant de verkeerde stekker.

Ik heb dus een stukje kabel met CN-CNT nodig om aan mijn eigen Heishamon kabel te solderen. Het lijkt erop dat @Diedo70 een stuk kabel met CN-CNT gemonteerd heeft liggen. Ik ben met hem in contact hierover, maar weet nog niet of het gaat lukken. Zou mooi zijn als iemand kan helpen (bereid om vergoeding te betalen natuurlijk) want mij lukt het niet om zelf te maken en ik kan het ook nergens op Amazon vinden.
Je kan gewoon de 4-pin gebruiken in normal (niet listen only) mode. Sinds begin december verkoop ik alleen maar CN-NMODE kabels en niet meer de CN-CNT omdat je dan zelf kan kiezen of je listen only wil (en dus parallel kan aansluiten naast de CZ-TAW1) of niet. Altijd op zelfde connector.

Overigens als je echt wil, ik heb nog wel een paar CN-CNT kabels liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door thehog op 20-02-2023 11:25 ]


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-05 11:10
blb4 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:36:
[...]


Normaal gesproken maak je er 1 systeem (zone) van en heb je geen 3-wegkleppen naar de verschillende verdelers. Je hebt 1 3-wegklep nodig voor de boiler. De pomp in de WP krijgt de boel wel rond, er zijn geen extra pompen nodig.
Top, dank voor de snelle reactie!
Gewoon een verdeler ertussen naar de 3 verdelers is dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-03 20:17
thehog schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:21:
[...]


Je kan gewoon de 4-pin gebruiken in normal (niet listen only) mode. Sinds begin december verkoop ik alleen maar CN-NMODE kabels en niet meer de CN-CNT omdat je dan zelf kan kiezen of je listen only wil (en dus parallel kan aansluiten naast de CZ-TAW1) of niet. Altijd op zelfde connector.

Overigens als je echt wil, ik heb nog wel een paar CN-CNT kabels liggen.
Dank, maar kun je daarmee een CN-NMODE stekkertje gewoon omprikken naar de CN-CNT aansluiting op het moederbord?
Als jij zelf de CN-CNT kabels hebt liggen dan hoeft niemand verder op zoek toch? Ik stuur wel even een PB

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22


Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:53
Tiesert schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:29:
[...]

Dank, maar kun je daarmee een CN-NMODE stekkertje gewoon omprikken naar de CN-CNT aansluiting op het moederbord?
Als jij zelf de CN-CNT kabels hebt liggen dan hoeft niemand verder op zoek toch? Ik stuur wel even een PB
Nee, je laat gewoon hem op CN-NMODE aangesloten. Daar werkt alle communicatie ook (is gewoon electrisch verbonden met elkaar).

edit: enig wat mist, vanwege 4-pins, is de 12v voeding, maar heishamon gebruikt dat niet

[ Voor 8% gewijzigd door thehog op 20-02-2023 11:32 ]


Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:11
Mauritio schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:25:
[...]


Top, dank voor de snelle reactie!
Gewoon een verdeler ertussen naar de 3 verdelers is dan voldoende.
Hoe je die splitsing naar de 3 verdelers doet hangt af van de plaatsing van die verdelers en hoe je daar komt vanaf de WP. Als dat allemaal in 1 lijn ligt kan je met een stamleiding werken waarop je verdeler 1 en 2 met een T koppeling aansluit. De diameter van die stamleiding kan dan mogelijk wat kleiner na verdeler 1 en/of 2. Als je vanaf de WP 3 verschillende kanten op moet dat kan je bij de WP al de splitsing maken (ik denk ook gewoon met T koppelingen) en dan elke verdeler daarvandaan met een eigen leiding aansluiten.

Panasonic 7kW WP met boiler & Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20, gasloos '23


Acties:
  • +4 Henk 'm!

  • FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:44
Mauritio schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:32:
Als onderdeel van ons grote renovatieproject ook een Monobloc WP (9KW) besteld.
[...mxc09j...]
Nu concreet mijn vraag qua aansluiten, ik kan het online of in de guides niet goed vinden: moeten de verdelers per verdieping een pomp hebben of krijgt de WP het wel rondgepompt? En hoe kan je het beste de 3-wegklep aansluiten naar de verschillende verdelers?
In aansluiting op het antwoord van @blb4 :

Het beste is af te zien van zoneregeling. De verdelers op de verdiepingen krijgen dus allemaal dezelfde aanvoertemperatuur, die van de wp. Als in delen van het huis het warmteverlies of de warmtebehoefte kleiner is, kan daar de flow door de groep(en) geknepen worden. Vloerverwarming werkt ook veel trager dan radiatoren waardoor overdag- en nachtverlaging in zones weinig zin hebben. Lokale regeling van kamertemperatuur middels kamerthermostaten heeft ook weinig zin. Het beste is weersafhankelijke regeling (WAR), misschien aangevuld met een maximaalthermostaat in een woon- of werkkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-03 20:17
thehog schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:30:
[...]


Nee, je laat gewoon hem op CN-NMODE aangesloten. Daar werkt alle communicatie ook (is gewoon electrisch verbonden met elkaar).

edit: enig wat mist, vanwege 4-pins, is de 12v voeding, maar heishamon gebruikt dat niet
Ik ga het proberen, @thehog. Dank.
@Diedo70 en @CurlyMo dank voor het meedenken en bereidheid te helpen! Ik laat weten hoe het gaat hier.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22


Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-05 11:10
blb4 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:04:
[...]


Hoe je die splitsing naar de 3 verdelers doet hangt af van de plaatsing van die verdelers en hoe je daar komt vanaf de WP. Als dat allemaal in 1 lijn ligt kan je met een stamleiding werken waarop je verdeler 1 en 2 met een T koppeling aansluit. De diameter van die stamleiding kan dan mogelijk wat kleiner na verdeler 1 en/of 2. Als je vanaf de WP 3 verschillende kanten op moet dat kan je bij de WP al de splitsing maken (ik denk ook gewoon met T koppelingen) en dan elke verdeler daarvandaan met een eigen leiding aansluiten.
Dat moet te doen zijn!
Elke verdieping heeft een verdeler dus dan zou ik vanaf de WP (BG niveau) naar de verdeler op de BG gaan en net daarvoor aftakken naar de 1e en naar het soutterain middels 2 T'tjes.

Hierom is Tweakers toch geweldig, wat een snelle hulp! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:11
Mauritio schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:13:
[...]


Dat moet te doen zijn!
Elke verdieping heeft een verdeler dus dan zou ik vanaf de WP (BG niveau) naar de verdeler op de BG gaan en net daarvoor aftakken naar de 1e en naar het soutterain middels 2 T'tjes.

Hierom is Tweakers toch geweldig, wat een snelle hulp! _/-\o_
Kijk ff goed na wat voor diameter te gebruiken. Over 't algemeen is hoe groter hoe beter. Als je 't toch allemaal nieuw moet aanleggen dan hoef je op dat vlak geen compromissen te sluiten.

Panasonic 7kW WP met boiler & Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20, gasloos '23


Acties:
  • +2 Henk 'm!

  • flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Mauritio schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:13:
[...]


Dat moet te doen zijn!
Elke verdieping heeft een verdeler dus dan zou ik vanaf de WP (BG niveau) naar de verdeler op de BG gaan en net daarvoor aftakken naar de 1e en naar het soutterain middels 2 T'tjes.

Hierom is Tweakers toch geweldig, wat een snelle hulp! _/-\o_
Als je de mogelijkheid hebt gewoon 32mm meerlaags naar elke verdeler leggen.

Meer liters meer beter
Meer diameter meer beter.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 20-02-2023 13:47 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:12

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

thehog schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:30:
[...]


Nee, je laat gewoon hem op CN-NMODE aangesloten. Daar werkt alle communicatie ook (is gewoon electrisch verbonden met elkaar).

edit: enig wat mist, vanwege 4-pins, is de 12v voeding, maar heishamon gebruikt dat niet
Dus om nu m'n HM actief in gebruik te nemen hoef ik de WP niet meer open te schroeven? :o

Kan de TAW gewoon aangesloten blijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-03 20:17
Beekforel schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:26:
[...]

Dus om nu m'n HM actief in gebruik te nemen hoef ik de WP niet meer open te schroeven? :o

Kan de TAW gewoon aangesloten blijven?
De CZ-TAW1 moet wel los als je de Heishamon uit de Listen Only stand haalt en actief gebruikt. Maar het maakt dan niet uit of de Heishamon in de CN-CNT of CN-NMODE zit. Bij gebruik van de optionele CZ-NS4P wel op deze kaart connecten.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-03 20:17
zet het in een andere groep

[ Voor 98% gewijzigd door Tiesert op 20-02-2023 20:59 ]

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
herstel / verkeerd topic

[ Voor 144% gewijzigd door Gary199 op 21-02-2023 09:30 ]


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • jvaessen
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-04 11:11
Hi mede tweakers, bij deze jullie advies gevraagd; het probleem is veelvuldig aan-uit gaan van de warmtepomp.

Sinds midden Januari draait hier de 9kWh monobloc met 300 liter SWW vat van DJG. Ik werk met stooklijn/WAR (zie afbeelding), (woning wordt goed warm) en weektimer: altijd CV verwarming, rest van de week alleen tussen 12.30-15.30 opwarmen SWW vat en op zondag tank sterilisatie tijdens SWW run.

Installatie werkt op zich prima, geen problemen qua geluiden, ook SWW blijft voldoende warm. Begane grond vrijwel volledig VVW (65m2), 1e verdieping badkamer 10m2 VVW en 3 kamers met ouderwetse radiator. Af en toe maakt hij een wat langere run, maar bij het huidige weer (5 tot 10 graden) gaat hij elk uur wel een keer uit en weer aan.. Wat is hier aan te doen? Moet ik instellingen veranderen zodat hij langer warmte af kan geven?

Alvast dank!

https://tweakers.net/i/KwfW0O05tMNKww7zMuFlX14FeMM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kiaMcpjB569TCByPkcHnHGzD.png?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/TfztwxvA9DXWF_XRV_fkg9iRhAk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WByaA0S1vpRf8I4AVCYa26gq.png?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/b8bhfXxfB7jIzl56jwkKtx6snLk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bNaOSpzqOzED2Rr6y6TNkqco.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • John lamers
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14-05 15:08
ik vraag mij af wat de werkelijke Dt is, het lijkt er op dat zijn vormogen niet kwijt kan en als de compressor en pomp minimaal draaien loopt de Ta op en slaat hij uit.
Als je de Ta 2 of 3 graden omhoog zet worden de runs waarschijnlijk langer, en de binnen temperatuur te hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:54
jvaessen schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:29:
Hi mede tweakers, bij deze jullie advies gevraagd; het probleem is veelvuldig aan-uit gaan van de warmtepomp.
Je WP is aan het pendelen en kan zijn warmte niet kwijt.
Dit kun je zien aan o.a dat je compressor al op minimale snelheid loopt en de Ta toch oploopt.
Bij deze buitentemperaturen gebeurd dat bij wel meer mensen trouwens, waaronder ikzelf.

Wat je kunt proberen:
Je Dt groter zetten. op 8 of 10 bijvoorbeeld.
Dit zorgt ervoor dat je pompsnelheid lager word, maar de frequentie van je compressor wat hoger gaat lopen cq kan lopen.
Op deze manier kun je vaak wat langere runs maken.

Verder kun je de WP op quiet mode 3 zetten.
Dan zal hij wat zachter starten, waardoor hij vaak ook wat langer doorloopt

[ Voor 13% gewijzigd door Motorfret op 21-02-2023 12:25 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • jvaessen
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-04 11:11
Motorfret schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:17:
[...]


Je WP is aan het pendelen en kan zijn warmte niet kwijt.
Dit kun je zien aan o.a dat je compressor al op minimale snelheid loopt en de Ta toch oploopt.
Bij deze buitentemperaturen gebeurd dat bij wel meer mensen trouwens, waaronder ikzelf.

Wat je kunt proberen:
Je Dt groter zetten. op 8 of 10 bijvoorbeeld.
Dit zorgt ervoor dat je pompsnelheid lager word, maar de frequentie van je compressor wat hoger gaat lopen cq kan lopen.
Op deze manier kun je vaak wat langere runs maken.

Verder kun je de WP op quiet mode 3 zetten.
Dan zal hij wat zachter starten, waardoor hij vaak ook wat langer doorloopt
Even voor mijn begrip...

Dt (doeltemperatuur?)
Ta (Temperatuur aanvoer?)

Dt hoger, Ta hoger, jullie bedoelen de stooklijn veranderen of welke waardes omhoog 8)7 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:51
Dt zou eigenlijk dT moeten zijn, delta-T: verschil tussen Ta en Tr.
Ta is aanvoer temperatuur en Tr is retour temperatuur.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West


Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:54
de dT kun je zien op je eigen eerste afbeelding. staat daar op 4 graden

[ Voor 5% gewijzigd door Motorfret op 21-02-2023 13:13 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-05 08:55
Gary199 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:05:
[...]


-
Becijfer de investeringen voor een gasketel en een WP
Deel de investeringen door 15 ( jaren ) , resultaat is jaarlijkse afschrijvingen.
Becijfer het jaarlijkse gasverbruik. Vermenigvuldig de uitkomst met 8,8
De uitkomst hiervan is het veronderstelde verbruik in kWh.
Vermenigvuldig het jaarlijkse verbruik in m3 met een m3-prijs.
De uitkomst hiervan is het jaarlijkse gas-verbruik in Euro's voor de gasketel

Deel het berekende verbruik in kWh door 3.6 /4.0 ( veronderstelde (jaar) COP )
Vermenigvuldig deze uitkomst met de verwachte elektra-prijs.
De uitkomst is het veronderstelde jaarlijkse elektra-verbruik in Euro's voor de WP.
Zorg er voor dat de gehanteerde uitgangspunten gas<-> elektra zuiver zijn
en het geen "appels en peren"wordt als het op vergelijken aankomt.

Jaarlijks onderhoud Ketel/WP veronderstellen als zijnde gelijk en buiten de vergelijking houden.

NB
Het cijfer 8 in de Koevlaas norm ademt n.m.m. de veronderstelling van zuiniger verwarmen met een WP dan met aardgas.
Dank voor de uitgebreide uitleg. Hier ga ik mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
@psycho-realm
Ik heb denk ik ongeveer hetzelfde probleem. Vraag me af of er mensen zijn met minderen pendelen bij deze buitentemperatuur?

Ik stook nog altijd op delta T van 5 graden ondanks eerdere adviezen om dat niet te doen omdat ik hem eigenlijk wel mooi vindt lopen.
Maar nav jouw vraag vraag ik me af of ik niet te snel tevreden ben ;-)
Ik kan parameters nog niet uitlezen omdat dat kastje nog altijd in de wp hangt helaas.

https://tweakers.net/i/MV3n-SxGDcSPvV2ZMzpzO-xF-zQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qktpE6F65QkzxPruGEDIchS.jpg?f=fotoalbum_large

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • simpelmuis
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-02 09:38
Split warmptepomp
WH-ADC0309J3E5C Air-to-Water ydromodule + Tank

Ik heb moeite te vinden waar de temperatuur van de buffertank wordt bepaald.

Ik ben er van uit gegaan, dat de buffertank op temeratuur wordt gehouden, maar ik merk nu, dat dit niet gebeurt. Is er een mogelijkheid om de buffertank op temperatuur te brengen ?
Mijn werk-kamer radiator is hierop aangesloten, en nu krijg ik het koud, als er geen warmtevraag is in zone1 en zone2 (woonkamer en keuken)

Bedankt,
Groeten,
Simpelmuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-01 17:48
wheli schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:59:
@psycho-realm
Ik heb denk ik ongeveer hetzelfde probleem. Vraag me af of er mensen zijn met minderen pendelen bij deze buitentemperatuur?

Ik stook nog altijd op delta T van 5 graden ondanks eerdere adviezen om dat niet te doen omdat ik hem eigenlijk wel mooi vindt lopen.
Maar nav jouw vraag vraag ik me af of ik niet te snel tevreden ben ;-)
Ik kan parameters nog niet uitlezen omdat dat kastje nog altijd in de wp hangt helaas.

[Afbeelding]
Kan nu nog lange runs maken:

https://tweakers.net/i/PzKdSpEubSYu5EWHgTKQknyfP1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fYdG4r8uYo8p12oYxUzCfZrC.png?f=fotoalbum_large

Wordt het warmer slaat de wp af voor een aantal uren.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • ipoffice
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-05 00:05
Na een tijdje enkel op stooklijn te hebben gedraaid, sinds afgelopen zaterdag de thermostaat functie van de remote ingeschakeld aangezien het bij een andere installatie die ik heb gedaan best behoorlijk functioneert ondanks de wel bekende hysteresis van 1 graad.

Echter vanmiddag iets heel vreemds geconstateerd, zoals mij eerder is verteld blijft de stooklijn van kracht maar schakelt hij uit o.b.v. de thermostaat functie via de remote. O.b.v. de stooklijn zou Ta 28 graden moeten zijn (vanaf 8 graden Tb kan ik niet lager dan 28 Ta). Echter lijken de kabouters er zelf een feestje van te maken, geen Ta o.b.v. stooklijn, iemand een verklaring?

Daarnaast merk ik op dat Zone1: Actual Temperature via Heishamon in hele graden rapporteert terwijl via Servicecloud deze parameter is halve graden is.

https://tweakers.net/i/ZE_LoquiDqAeKbtpNbGHUz5A5VA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2MCmoxTM9LWNzAH3TsbRUgqg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
Motorfret schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:17:
[...]


Je WP is aan het pendelen en kan zijn warmte niet kwijt.
Dit kun je zien aan o.a dat je compressor al op minimale snelheid loopt en de Ta toch oploopt.
Bij deze buitentemperaturen gebeurd dat bij wel meer mensen trouwens, waaronder ikzelf.

Wat je kunt proberen:
Je Dt groter zetten. op 8 of 10 bijvoorbeeld.
Dit zorgt ervoor dat je pompsnelheid lager word, maar de frequentie van je compressor wat hoger gaat lopen cq kan lopen.
Op deze manier kun je vaak wat langere runs maken.

Verder kun je de WP op quiet mode 3 zetten.
Dan zal hij wat zachter starten, waardoor hij vaak ook wat langer doorloopt
hm, meer frequentie zal gevoeglijk meer vermogen zijn, gekoppeld aan lagere pompsnelheid=minder warmte afvoer. Wat doet dat resultaat met het pendelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
simpelmuis schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:23:
Split warmptepomp
WH-ADC0309J3E5C Air-to-Water ydromodule + Tank

Ik heb moeite te vinden waar de temperatuur van de buffertank wordt bepaald.

Ik ben er van uit gegaan, dat de buffertank op temeratuur wordt gehouden, maar ik merk nu, dat dit niet gebeurt. Is er een mogelijkheid om de buffertank op temperatuur te brengen ?
Mijn werk-kamer radiator is hierop aangesloten, en nu krijg ik het koud, als er geen warmtevraag is in zone1 en zone2 (woonkamer en keuken)

Bedankt,
Groeten,
Simpelmuis.
Buffervat in menu aangemeld en daar temperatuur B-vat ingegeven?
B-vat parallel geschakeld ? Extra circulatiepomp ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • John lamers
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14-05 15:08
Gary199 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:39:
[...]


hm, meer frequentie zal gevoeglijk meer vermogen zijn, gekoppeld aan lagere pompsnelheid=minder warmte afvoer. Wat doet dat resultaat met het pendelen ?
Lagere pompsnelheid is toch juist meer warmte afgifte??

Omdat het water langer in het afgifte systeem aanwezig is geeft het meer warmte af dacht ik altijd.
Volgens mij draaide de pomp en compressor beide minimaal, als je dan niet genoeg afgifte hebt stijgt Ta en slaat de Wp af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
John lamers schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:10:
[...]


Lagere pompsnelheid is toch juist meer warmte afgifte??
En waar blijft die warmte bij een lagere pompsnelheid ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

  • FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:44
jvaessen schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:29:
Hi mede tweakers, bij deze jullie advies gevraagd; het probleem is veelvuldig aan-uit gaan van de warmtepomp.

Sinds midden Januari draait hier de 9kWh monobloc met 300 liter SWW vat van DJG. Ik werk met stooklijn/WAR (zie afbeelding), (woning wordt goed warm) en weektimer: altijd CV verwarming, rest van de week alleen tussen 12.30-15.30 opwarmen SWW vat en op zondag tank sterilisatie tijdens SWW run.

Installatie werkt op zich prima, geen problemen qua geluiden, ook SWW blijft voldoende warm. Begane grond vrijwel volledig VVW (65m2), 1e verdieping badkamer 10m2 VVW en 3 kamers met ouderwetse radiator. Af en toe maakt hij een wat langere run, maar bij het huidige weer (5 tot 10 graden) gaat hij elk uur wel een keer uit en weer aan.. Wat is hier aan te doen? Moet ik instellingen veranderen zodat hij langer warmte af kan geven?

Alvast dank!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je plaatjes laat zien, laat dan weg wat niet van belang is, bijvoorbeeld tanktemperatuur en tankverbruik, en laat zien wat er wel toe doet, bijvoorbeeld verwarmingsverbruik en verwarmingsopbrengst.

Ik denk dat je huis bij deze buitentemperatuur (en die van de afgelopen dagen) minder verwarmingsvermogen nodig heeft dan het minimum van je wp. Minder dan 3kW. Sommigen roepen dan dat je wp pendelt, of dat je afgiftesysteem de warmte niet kwijt kan. Als je dat erg vindt, kun je de ramen open zetten. Als je het niet erg vindt dat de wp soms een tijdje geen elektriciteit verbruikt, noem je het geen pendelen, maar tijdmodulatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
FransvWoerkom schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:19:
[...]

Als je plaatjes laat zien, laat dan weg wat niet van belang is, bijvoorbeeld tanktemperatuur en tankverbruik, en laat zien wat er wel toe doet, bijvoorbeeld verwarmingsverbruik en verwarmingsopbrengst.

Ik denk dat je huis bij deze buitentemperatuur (en die van de afgelopen dagen) minder verwarmingsvermogen nodig heeft dan het minimum van je wp. Minder dan 3kW. Sommigen roepen dan dat je wp pendelt, of dat je afgiftesysteem de warmte niet kwijt kan. Als je dat erg vindt, kun je de ramen open zetten. Als je het niet erg vindt dat de wp soms een tijdje geen elektriciteit verbruikt, noem je het geen pendelen, maar tijdmodulatie ;)
tijdmodulatie is het traploos "regelen van de tijd" :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

  • FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:44
ipoffice schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:34:
Na een tijdje enkel op stooklijn te hebben gedraaid, sinds afgelopen zaterdag de thermostaat functie van de remote ingeschakeld aangezien het bij een andere installatie die ik heb gedaan best behoorlijk functioneert ondanks de wel bekende hysteresis van 1 graad.

Echter vanmiddag iets heel vreemds geconstateerd, zoals mij eerder is verteld blijft de stooklijn van kracht maar schakelt hij uit o.b.v. de thermostaat functie via de remote. O.b.v. de stooklijn zou Ta 28 graden moeten zijn (vanaf 8 graden Tb kan ik niet lager dan 28 Ta). Echter lijken de kabouters er zelf een feestje van te maken, geen Ta o.b.v. stooklijn, iemand een verklaring?

Daarnaast merk ik op dat Zone1: Actual Temperature via Heishamon in hele graden rapporteert terwijl via Servicecloud deze parameter is halve graden is.

[Afbeelding]
De kabouters kijken mee op de interne thermostaat. Zij zien liever een resolutie van 0,5° dan 1°. De weergegeven temperatuur op het display of in de cloud is de naar beneden afgeronde gemeten temperatuur.

Bij verwarmen met directe Ta of stooklijn en bij gebruik van de interne thermostaat (remote) of de kamer thermistor verschuift de software de stooklijn naar aanleiding van de snelheid waarmee de doel kamertemperatuur wordt benaderd. Dat geldt zowel voor 1 als 2 zone systeem.

Zie paragraaf 12.1.4 van de Service Manual "Target water temperature setting" [14.1.4. voor de J-serie]

https://tweakers.net/i/Yls1nDTpld_zBg0sith7sKWCxhI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0uqWbGCjeUMoMI5kIezvg2SP.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • simpelmuis
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-02 09:38
Gary199 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:44:
[...]


Buffervat in menu aangemeld en daar temperatuur B-vat ingegeven?
B-vat parallel geschakeld ? Extra circulatiepomp ?
Ik kan alleen een ΔT (5°) opgeven.

De text suggereerd dat je met ja, de mogelijk hebt om ΔT in te stellen, maar het lijkt er meer op, dat je met "ja" aangeeft dat er een buffertank aanwezig is. En als die aanwezig is, je ΔT kan instellen. Nergens kan ik iets vinden om een vaste waarde in te stellen.

https://tweakers.net/i/SszmSfK89DkZcCSreHN7CZcFD7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JtP5c1Z7TG0MoiCsjJ3d9JRn.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/kMXWzXyG-6FPH145S2VEV-QyX10=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pcjFl5CGRY7SDxefT5jEayeB.png?f=fotoalbum_large
Onderste pomp (zonder regelventiel) met rechter thermostaat is voor de "werkkamer"https://tweakers.net/i/Yqc33u0g8QBCsDVAL2GxzPlAH3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTe8lzuI4IFRuXVHRq2tTghD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
simpelmuis schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:41:
[...]


Ik kan alleen een ΔT (5°) opgeven.

De text suggereerd dat je met ja, de mogelijk hebt om ΔT in te stellen, maar het lijkt er meer op, dat je met "ja" aangeeft dat er een buffertank aanwezig is. En als die aanwezig is, je ΔT kan instellen. Nergens kan ik iets vinden om een vaste waarde in te stellen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Onderste pomp (zonder regelventiel) met rechter thermostaat is voor de "werkkamer"[Afbeelding]
Ik kan het niet beter uitleggen dan dat je zelf hier hebt afgebeeld in de manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:44
simpelmuis schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:23:
Split warmptepomp
WH-ADC0309J3E5C Air-to-Water ydromodule + Tank

Ik heb moeite te vinden waar de temperatuur van de buffertank wordt bepaald.

Ik ben er van uit gegaan, dat de buffertank op temeratuur wordt gehouden, maar ik merk nu, dat dit niet gebeurt. Is er een mogelijkheid om de buffertank op temperatuur te brengen ?
Mijn werk-kamer radiator is hierop aangesloten, en nu krijg ik het koud, als er geen warmtevraag is in zone1 en zone2 (woonkamer en keuken)

Bedankt,
Groeten,
Simpelmuis.
De buffertank wordt de ingestelde dT boven de hoogste zone watertemperatuur (met warmtevraag) gehouden. Zie de Installation Manual 2020.

Heb je zonder dat Panasonic daar weet van heeft een 3e zone in bedrijf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:51
FransvWoerkom schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:24:
[...]
Bij verwarmen met directe Ta of stooklijn en bij gebruik van de interne thermostaat (remote) of de kamer thermistor verschuift de software de stooklijn naar aanleiding van de snelheid waarmee de doel kamertemperatuur wordt benaderd. Dat geldt zowel voor 1 als 2 zone systeem.
Oh wauw! Nooit geweten, maar dan doet de WP dus zelf auto-shiften, iets wat andere gebruikers met domotica proberen te bouwen.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • simpelmuis
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-02 09:38
FransvWoerkom schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 01:25:
[...]

De buffertank wordt de ingestelde dT boven de hoogste zone watertemperatuur (met warmtevraag) gehouden. Zie de Installation Manual 2020.

Heb je zonder dat Panasonic daar weet van heeft een 3e zone in bedrijf?
Ja, zo zou je het kunnen noemen. Ik had bedacht dat het buffer vat op temperatuur gehouden zou worden. Maar dat lijkt nu niet zo.
Is er een mogelijkheid om de warmtepomp extern aan te schakelen, met een contact oid ?

Het zijn radiatoren die ik met een robot klep en thermostaat stuur. Mijn huis heeft meer dan 2 kamers, en idialiter moet dit onafhankelijk werken. Als ik thuis werk, en alleen ben, is het niet nodig om zone1 en zone2 te verwarmen. Daar is dan niemand. Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem. Dus er zal toch wel een oplossing zijn ??
Pagina: 1 ... 129 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.


Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee